Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Balansera kostnader?

Hej, bolaget hyr ett litet förråd för 400.-/m. Nu skall jag betala för 1:a kv 2019. Egentligen ska jag väl balansera sånt som ej upplupna kostnader sedan i årsredovisningen...men..för 1.200.-?? Är inte det aningen för mkt byrokrati? En sådan liten summa kan man väl kostnadsföra direkt? Eller?? Erfarenhet, någon?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du skriver under din årsredovisning intygar du att du följt visa redovisningsprinciper, bl a att bolaget har periodiserat sina intäkter och kostnader på rätt sätt.

Erfarenheter säger att det är bra att vänja sig vid att göra rätt från början.


Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tydligen inte för K2-bilag!
Robert25
UTFORSKARE

Om du redovisar enligt K2 behöver du inte periodisera belopp under 5 000 kr.

Även högre belopp kan man låta bli att periodisera om det är periodiskt återkommande kostnad, som lokalhyra, försäkring och liknande. Dock får avvikelsen mellan perioder inte överstiga vissa gränser (som jag inte har i huvudet just nu).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Precis vad jag ville höra! K2 4 ever!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Följdfråga...vet du om samma sak gäller skattemässigt? Köper skattemyndigheten det?
Robert25
UTFORSKARE

Det är helt i enlighet med skatteverkets syn.
Du kan läsa mer på https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.4/3214.html

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!! Ditt kunnande passar min okunskap som hand i handske! Tack ännu en gång!!