Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

BosseS
MEDLEM

Balansräkning och beräknat resultat

Håller på med mitt första årsavslut på enskild firma. När jag skapar balansräkningen så står det på sista raden Beräknat resultat. 20.000. Ska det vara så? Summan stämmer med min avsättning till en periodiseringsfond. 

15 SVAR 15
AnnicaL
CHAMPION

Nej, beräknat resultat ska vara noll. Periodiseringsfonder bokförs inte i enskild firma, det görs bara i din deklaration. Så om du har bokfört den ska den vändas bort igen. 

Jag gjorde en korrigeringsverifikation på detta men likväl får jag samma resultat. Var ska jag gå in och kontrollera vad felet är?

Hur gjorde du korrigeringsverifikationen? 

Från början hade jag  bokfört periodiseringsfonden så här: Deb på konto 8811 och Kredit på 2130.

Sen gjorde jag en ändringsverifikation där jag Kredit 8811 och Deb 2130. Trots detta så står det kvar i Balansräkningen som plus med samma summa som fonden

Det borde vara korrekt så som du skriver. Men det är trixigt ibland med korrigeringsverifikationerna - titta på kontona i kontoanalysen så kanske du ser där vad som gått fel - om det trots allt finns en bokning kvar. 

Ingående saldo är 0 och utgående saldo är 0 på 2130, samma sak på 8811.????

 

Stämmer årets vinst i balansräkningen 2099 med den vinst som resultaträkningen visar när du tagit bort avsättning till periodiseringsfonden?

Jag har inget på 2099

Jag har använt 2019, tittar jag på det så stämmer summorna mellan balans och resultaträkningen

Och ändå har du en differens i balansräkningen? Dvs ett obokat resultat

Det står fortfarande Beräknat resultat som stämmer med periodiseringsfonderna

 

Om jag skapar en ny verifikation med Årets resultat för år 1 får jag upp konto 8999 på debit och 2019 på kredit med motsvarande summa som fonden?

Nu vet jag ju inte vilket program du använder, men om det kommer upp som förslag är det nog detta du behöver bokföra 😉 

Jag använder eEkonomi. Jag har redan skapat en verifikation med årets resultat. Vilket hade en helt annan summa.

Hej @BosseS

 

Finns det något bokfört på året efter att du bokfört årets resultat? Årets resultat ska vara den sista verifikationen som bokförs på året. Jag ser att @AnnicaL gett dig fin hjälp hittills men det är inte helt lätt att felsöka och säga vad som gör att du har ett belopp i beräknat resultat här i forumet, eftersom man inte har bokföringen framför sig. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en redovisningskonsult om du inte kommer underfund med beloppet, via vår sida Hitta redovisningsbyrå så kan du hitta byråer och konsulter också använder Visma eEkonomi. 

 

Trevlig helg! 
/My