Den ideella förening jag administrerar beställde varor från en leverantör i tyskland i början av månaden.
Vi är momsregistrerade och kan därmed handla momsfritt från andra eu-länder.
Flödet går till så att ordern läggs i webb-butik, man får en orderbekräftelse med ett ordernr och ett orderbelopp.
Därefter ska orderbeloppet förskottsbetalas in på bankkonto i tyskland genom s.k. SEPA-betalning med ordernr som referens.
När pengarna tas emot skickas varorna tillsammans med förbetald faktura.
Detta har funkat tidigare, jag har bokfört det som inköp från euland utan problem och knytit ihop betalningen med den faktura jag fått. SPCS har nån gång
gnällt på att betalningsdatum varit innan fakturadatum dock.
Det som hänt nu är att pengarna inte nått leverantörens konto av någon anledning.
Jag bad SEB titta på detta mot avgift på 750:-. Får inget underlag av SEB, bara ett muntligt besked; "Pengarna har nått mottagarbanken, men inte satts in på kontot av någon anledning.
Mottagaren måste kontakta banken och fråga om status på SEPA-betalning med ID: XXXXXXXXXXXXXXXX.... för att få reda på det"
Leverantören å sin sida verkar inte vara intresserad av att göra detta (kostnader kanske?), men så länge pengarna inte nått mottagarkontot är det uppenbarligen inte deras problem anser dom.
Första frågan är då hur jag löser detta bokföringsmässigt? Det finns ju ingen faktura att boka det emot?
(Givet att man bara ger upp, vilket känns lockande)
Vems ansvar är det? Banken hänvisar till mottagande part/bank som jag av förklarliga skäl inte kan fråga. Möjligtvis kan jag beställa hävning av betalningen från SEB mot en avgift på 500:-, och
det finns ingen garanti att få tillbaka några pengar heller. Blir inte mkt kvar av orderbeloppet på 2500:- i slutändan med dessa turer..
Förefaller som att man nyttjar dessa betalningstjänster på egen risk?
eller vad gör man?