Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Banken tog pengarna, vad göra bokföringsmässigt?

Den ideella förening jag administrerar beställde varor från en leverantör i tyskland i början av månaden.
Vi är momsregistrerade och kan därmed handla momsfritt från andra eu-länder.
Flödet går till så att ordern läggs i webb-butik, man får en orderbekräftelse med ett ordernr och ett orderbelopp.
Därefter ska orderbeloppet förskottsbetalas in på bankkonto i tyskland genom s.k. SEPA-betalning med ordernr som referens.
När pengarna tas emot skickas varorna tillsammans med förbetald faktura.
Detta har funkat tidigare, jag har bokfört det som inköp från euland utan problem och knytit ihop betalningen med den faktura jag fått. SPCS har nån gång
gnällt på att betalningsdatum varit innan fakturadatum dock.


Det som hänt nu är att pengarna inte nått leverantörens konto av någon anledning.
Jag bad SEB titta på detta mot avgift på 750:-. Får inget underlag av SEB, bara ett muntligt besked; "Pengarna har nått mottagarbanken, men inte satts in på kontot av någon anledning.
Mottagaren måste kontakta banken och fråga om status på SEPA-betalning med ID: XXXXXXXXXXXXXXXX.... för att få reda på det"
Leverantören å sin sida verkar inte vara intresserad av att göra detta (kostnader kanske?), men så länge pengarna inte nått mottagarkontot är det uppenbarligen inte deras problem anser dom.


Första frågan är då hur jag löser detta bokföringsmässigt? Det finns ju ingen faktura att boka det emot?
(Givet att man bara ger upp, vilket känns lockande)


Vems ansvar är det? Banken hänvisar till mottagande part/bank som jag av förklarliga skäl inte kan fråga. Möjligtvis kan jag beställa hävning av betalningen från SEB mot en avgift på 500:-, och
det finns ingen garanti att få tillbaka några pengar heller. Blir inte mkt kvar av orderbeloppet på 2500:- i slutändan med dessa turer.. 
Förefaller som att man nyttjar dessa betalningstjänster på egen risk?


eller vad gör man?

5 SVAR 5
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du bokför betalningen som betalningen är ämnad.
Visar det sig att du i slutänden inte får något för betalningen så spelar det ju ingen roll om du låter ursprungskonteringen ligga eller väljer ett annat konto - 6991- för kostnaden

Din bank har ju rätt i att knuten sitter hos mottagande bank - varför kan du inte kontakta dem och begära en förklaring?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokför som det var ämnat ja, men jag har ju inget verifikat - bokföringsorder?
Kontakta mottagande bank, nja jag har knappast rätt att få info om transaktioner på deras kunders konton..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo du har det ursprungliga betalningsuppdraget och den  uttagna betalningen från ditt konto

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Reklamera Sepan som SEB gjort. De ska inte skicka pengar till banker som inte gör det de blir ålagda.

Så får SEB lösa det hur de vill.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte du kan reklamera en överföring.. Det är dock kostnadsfritt att framföra ett klagomål till banken och man har rätt till ett svar inom 14 dagar 😃

När jag köpte hus och bytte bank skulle pengarna från lägenhetsförsäljningen föras över från Nordea till SEB. När jag sen skulle betala handpenning på huset 2 veckor senare fanns inga pengar på kontot hos SEB.... En halv miljon bara borta sådär i två veckor... Men eftersom det var banken som gjort fel var det tydligen ok...