Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sesam01
MEDLEM

Bedrägeri inköp begagnad vara - Enskild firma

Hej,

 

Jag säljer it-tjänster till privatpersoner. För att hålla nere kostnaden ut mot kund (i regel pensionärer med snäv ekonomi) brukar jag ibland köpa begagnade varor från andra privatpersoner.

 

Nu betalade jag 800,- för en apple tv där jag tänkte bokföra som "köpt för egna pengar", dvs en ren insättning. Denna apple tv:n skulle säljas vidare till kunden, men en nedlagd polisanmälan senare inser jag att jag blivit blåst. Denna smällen är inte mycket för världen, men med en blygsam omsättning på 20.000,- per år så är jag mån om att få in detta som en kostnad på företaget.

 

Det finns inget kvitto såklart, men både polisanmälan och transaktionen finns ju dokumenterad.

 

Hur bokför jag detta?

Mvh

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad tråkigt att höra att detta hände dig. Tyvärr är bedrägeri och stöld m.m. normalt sätt ingen avdragsgill kostnad, utan detta bör bokföras som en ej avdragsgill kostnad mot tex 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader alternativt 2013 egna uttag om du har en enskild firma. Här finns det lite information kring detta. I vissa fall så kan det vara avdragsgillt så länge man kan bevisa att du fått tex ett kvitto eller liknande så det kan räknas som ett förvärv av vara, men det verkar du ju tyvärr inte fått vid detta tillfället. 

 

Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om det ändå går att få detta avdragsgillt i ditt fall, men då måste det finnas bevis på att det skedde ett "köp" i första läget genom något sorts underlag som bekräftar detta.

 

Ha det fint!

Josefine

sesam01
MEDLEM

Hej och tack för svaret.

 

jag tolkar svaret som att det eventuellt skulle gå att få detta godkänt från Skatteverket om jag bifogar annonsen, polisanmälan och swishbetalningen. Men frågan är hur långt man ska gå före man accepterar och bara tar förlusten, istället fokuserar på att undvika detta i framtiden.

 

Tack så mycket och ha en fin dag vidare.