Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Behövs enskilda kvitton på bensinstationer om man har kontokort?

Som rubriken lyder så undrar jag om man behöver ta kvitto varje gång man tankar, eller om det räcker med fakturan som kommer varje månad om man har konto på ett viss ställe? Till exempel ett preemkort med konto. 

Vi har inte något konto än, men har tyvärr haft flera incidenter med borttappade kvitton. Så jag har ingen aning om hur en sådan faktura/sammanställning ser ut.

Vill även ställa samma fråga när det kommer till konto på Jula, biltema, Swedol? Gäller det samma för alla ställen?

Tack på förhand!
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Vi har noterat din fråga och inväntar svar från vår bokföringsexpert och kommer återkomma med ett svar till dig i denna tråden så snart som möjligt.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

Om det räcker med kontokortsfakturan som verifikation som bensininköp beror på om fakturan innehåller alla uppgifter som krävs enligt bokföringsregler och momsregler. Det varierar mellan olika kontokortsföretag om man uppfyller kraven eller inte. För att du ska slippa ta ut kvitto vid varje bensininköp krävs att fakturan innehåller:


  •  Fakturadatum och fakturanummer
  •  Säljarens registreringsnummer för moms eller organisationsnummer
  •  Säljarens namn och fullständiga adress
  •  Köparens namn och fullständiga adress (företaget som ska betala)
  •  Varornas mängd och art (det måste stå att det är bensin och hur många liter)
  •  Datum för varuleveransen (vilken dag tankningen ägde rum)
  •  Momsskattesats, beskattningsunderlag och momsbelopp för varje skattesats för
    sig


Det innebär att fakturor där det inte framgår vad och hur mycket som köpts inte gäller som en verifikation och då måste kvitton tas ut och sparas vid varje köp. Många bensinkortsfakturor innehåller alla uppgifter som behövs, men däremot är det sällan andra kortfakturor har alla uppgifter som krävs. Det är t ex sällan det framgår tydligt vad som köpts och hur mycket.

Tack för din fråga.

/Victor