Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stefanfisk
MEDLEM

Behövs k10 för året då bolaget bildades

Jag köpte 2017 ett lagerbolag som registrerats i november, och som har förlängt räkenskaps år 2017-11–2018-12. När jag deklarerade för 2017 så tog jag aldrig med en k10, behöver detta korrigeras, eller räcker det med att jag börjar fylla i k10 nu för 2018?
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det räcker med att du fyller i den för 2018

Mikael
stefanfisk
MEDLEM

Gott, tack för svar!
stabo_
UTFORSKARE

En kompletterande fråga, eller kanske påstående.

Om man i det här fallet inte tar med 2017 så bommar man väl möjligheten till att ackumulera schablonbeloppet (eller gränsbelopp enligt huvudregeln om man har tillräckligt löneunderlag) för framtida aktieutdelning till lägre beskattning?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej så är det inte
Det är först från det år du äger aktier vid årets ingång, i ditt fall 2018 då du blev ägare under 2017, som du kan tillgodogöra dig belopp

Mikael
stabo_
UTFORSKARE

Tack för snabbt svar som vanligt. Är det någon skillnad om du startar ett bolag under slutet av ett år och har förlängt räkenskapsår, dvs inte köper det?

Om du startar ett bolag så innebär ju det att någon äger aktierna och det är den/de person/personer som äger aktierna vid årets början som skall göra en K10:a för det året.

Nu förstår jag inte. Om bolaget startades i november 2017 så fanns det ju ingen som ägde aktierna vid ingången av 2017?

Helt rätt, då skall K10:a göras till deklarationen för 2018. K10:an följer kalenderår och har ingen koppling till räkenskapsår.

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-28

Aha, en "språkförbistring", klantigt av mig.

Avsikten med frågan var egentligen inte att reda ut vilket år deklarationen görs utan hur gränsbelopp hanteras för nystartade företag med förlängt räkenskapsår. För mig var det en positiv nyhet att kunna använda schablonbeloppet för år 1 och lönegrundat belopp för år två. Det vill säga ett större utrymme för aktieutdelning med lägre skatt.

Eftersom det var ett förlängt första räkenskapsår så tas detta i deklarationen 2019.