Jag köpte 2017 ett lagerbolag som registrerats i november, och som har förlängt räkenskaps år 2017-11–2018-12. När jag deklarerade för 2017 så tog jag aldrig med en k10, behöver detta korrigeras, eller räcker det med att jag börjar fylla i k10 nu för 2018?
Om man i det här fallet inte tar med 2017 så bommar man väl möjligheten till att ackumulera schablonbeloppet (eller gränsbelopp enligt huvudregeln om man har tillräckligt löneunderlag) för framtida aktieutdelning till lägre beskattning?
Nej så är det inte Det är först från det år du äger aktier vid årets ingång, i ditt fall 2018 då du blev ägare under 2017, som du kan tillgodogöra dig belopp
Tack för snabbt svar som vanligt. Är det någon skillnad om du startar ett bolag under slutet av ett år och har förlängt räkenskapsår, dvs inte köper det?
Om du startar ett bolag så innebär ju det att någon äger aktierna och det är den/de person/personer som äger aktierna vid årets början som skall göra en K10:a för det året.
Avsikten med frågan var egentligen inte att reda ut vilket år deklarationen görs utan hur gränsbelopp hanteras för nystartade företag med förlängt räkenskapsår. För mig var det en positiv nyhet att kunna använda schablonbeloppet för år 1 och lönegrundat belopp för år två. Det vill säga ett större utrymme för aktieutdelning med lägre skatt.
Eftersom det var ett förlängt första räkenskapsår så tas detta i deklarationen 2019.