Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betalat för mycket på en leverantörsfaktura - eEkonomi

Jag har betalat för mycket på en leverantörsfaktura och har nu fått en kreditfaktura av leverantören. Nu stämmer inte bankkonto med bokföring såklart och jag vet inte riktigt hur jag ska bokföra det hela??? Har inte bankkoppling. Har eekonomi.

Ursprungsfakturan var på 704 kr
lyckas betala in 2840 kr 
får en kreditfaktura på 2136 kr

Tacksam för hjälp!
5 SVAR 5
malin66
UTFORSKARE

Om du vill ha pengarna utbetalda tillbaka så kontaktar du leverantören så att de kan sätta in det till dig. Då när du fått in betalningen så bokar du beloppet som är återbetalt på bankkontot (t.ex 1940) mot kreditfakturan. Det är enklast.

Har du fler leverantörsfakturor att betala till den leverantören (eller kommer att få) och vill använda beloppet mot  dessa så kan du ha det innestående och sedan boka dessa fakturor mot delar av eller hela beloppet på kreditfakturan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Malin,

Tack för svar. Har ju en kreditfaktura och jag har fler fakturor från leverantören så jag kan använda beloppet. Men hur ska jag bokföra? Vilka konton använder jag? Så det blir rätt?
malin66
UTFORSKARE

har du konto 1940 för bank?
malin66
UTFORSKARE

Jag förutsätter att du har lagt in leverantörsfakturan på 704 kr i systemet så att det beloppet finns med på 2440 leverantörsskulder.

När du vill boka den första fakturans betalning så använder du betalningsfunktionen i eekonomi och bokar 704 kr mot den fakturan då försvinner det 704 kr av leverantörsskulden. Då blir det Debit 704 kr på 2440 och Kredit 704 kr på 1940.

Då har du kvar 2136 som ligger på ditt bankkonto som det inte finns någon bokföringshändelse för.
Då kan du antingen boka bort dessa mot 1480 förskott till leverantör. Debit  2136 kr på konto 1480 och kredit 2136 på konto 1940
Sedan när du ska betala framtida fakturor så bokar du betalningen mot beloppet eller delar av beloppet som finns tillgodo på 1480.

Som jag förstår det så är de inte de som fakturerat fel och 'bara' att du har betalt för mycket. Om det inte var felfakturerat från början så ska du inte ha en kreditfaktura av dem för då är det ju som om du inte köpt något av dem snarare lämnat tillbaka för större värde än du köpt för. Då kommer det inte att stämma i bokföringen. Vad står det på kreditfakturan?  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för alla svar. Det enklaste är om jag ber leverantören betala tillbaka pengarna istället 🙂