Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

astrindi1
MEDLEM

Betalt faktura två gånger. Hur bokför jag?

Jag har råkat betala en faktura 2 gånger (186kr två gånger). Kruxet är att fakturan avser Klarna Konto-köp (reseutlägg). Det fanns en skuld på Klarna-kontot sedan tidigare varvid den andra "dubblettbetalningen" användes för att räkna av skulden. Enligt Klarna kommer jag då att få tillbaka 155 kr istället för 186.

Det har alltså från företagskontot dragits 186 kr och jag får tillbaka 155 kr in på företagskontot. Hur bokför jag detta? Går det ens? Eller måste jag få tillbaka 186 kr från Klarna för att det ska stämma?

Tack på förhand!
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din dubbelbetalning konteras

Debet 1680 kredit 1930

Klarnas reglering konteras 

Kredit 1680 Debet (något skuldkonto som du borde ha uppbokat mot klarna, eller så debiterar du ett konstnadskonto för avgifter ; 6060 freditförsäljningskostnader)

och

Debet 1930 Kredit 1680 när de 155 kr kommer in

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej astrindi!

Om du bokför via Kassa- och bankhändelser i eEkonomi så kommer lägga in en bankhändelse på 155 kr.

1. När du matchar denna så väljer du Betalning av leverantörsfaktura (om du har registrerat det som en faktura) eller så väljer du övrigt uttag och egen kontering.
2. Viktigt är nu att du ändrar Betalt belopp till 186 kr.
3. Bokför det första inköpet.
Nu har du ett Belopp kvar att stämma av på 31 kronor
4. Välj Ny bokföringshändelse
5. Bokför nu det inköpet/skulden du hade hon klarna (kanske finns en obetald faktura liggande hos dig?) Så antingen Betalning av leverantörsfaktura eller Övrigt uttag - egen kontering här också. 

Och ovan har du fått lite tips på bokföringskonton från Mikael, så jag hoppas att du får ordning på det!

Ha det gott!
/Sanna