Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bilförmån i enskild firma

Är det någon som vet om man kan ha en förmånsbil om man har enskild verksamhet? Hur skattar man i så fall för den? Man är ju inte anställd på samma sätt som i ett AB! Och hur bokför man i så fall detta?

6 SVAR 6
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hallå där! 

Det funkar fint för dig att ha en förmånsbil när du har en enskild firma. 
I Skatteverkets broschyr Bokföring, bokslut och deklaration del 1 (SKV 282) står det följande om hur det ska bokföras:  

Använder du exempelvis en bil som är bokförd i firman privat ska du bokföra förmånsvärdet som en intäkt (och ett eget uttag).
För att få till bokningen med förmånsvärdet skapar du en manuell verifikation och bokför förmånsvärdet på 2013 i debet och 3200 i kredit.

Hej, Laila!
Gör man på samma sätt med drivmedelsförmånen? Lägger man bara ihop summorna och gör ett "Eget uttag"? Varje månad, eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack!


Om jag förstått det hela rätt så kan man, precis som i ett AB, betala både skatt och försäkring för bilen på den enskilda firman? Och bokföra det förstås?

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Fordonsskatt och försäkring kan du bokföra på 5610 - Personbilskostnader eller 5612 - Försäkring och skatt för personbil om du vill särredovisa kostnaden. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!
Conrad
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra förmånsvärde leasing bil enkild firma.

Ska boka förmånsvärdet på leasing bilen och kollat lite vilka konton som ska användas och det ser ut som 3404 egna momsfria uttag mot 2014 egna förmåner. Problemet är att jag inte hittar kontot i eubas 2017. ska man använda något annat konto där?