Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

crille68
MEDLEM

Bilförmån utan lön

Hej,

 

Har ett AB där jag varit verksam inom senaste 7 åren. Där har jag bl.a. en förmånsbil där det återstår ca: 10 månader på leasingperioden. Nu har jag precis tagit anställning i ett annat bolag och beställt en ny förmånsbil men leveranstiderna är ganska långa.

 

Jag kommer inte fortsätta ta ut någon lön från mitt AB utan tänkte helt enkelt fortsätta nyttja bilen fram tills dess min nya bil kommer. Är det ok om jag gör det och betalar in förmånsvärdet helt privat. Kommer SKV ha några åsikter om detta?

 

Hur bokför man detta lämpligast.

 

Tack på förhand.

Christer

 

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om man inte tar ut lön i sitt bolag men fortfarande skall redovisa ett förmånsvärde så skall man fortfarande beräkna och deklarera förmånsvärdet samt arbetsgivaravgiften men ingen skatt kan dras av/betalas in då det inte finns någon nettolön att dra av mot. Eventuell extra inbetalning privat för att undvika restskatt bör inte belasta företaget då det blir en privat händelse. Detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket om det skulle vara några problem, men jag kan inte se några problem med att privat betala in för att undvika kvarskatt. Det som är viktigt är dock att inte glömma att deklarera förmånsvärdet samt arbetsgivaravgiften gällande förmånen fortsatt, trots att du inte tar ut lön. I denna tråden så ser du har man bokför en sådan hantering när ingen bruttolön tas ut för att reglera skatteskuld. 

 

Ha det fint!

Josefine