Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bilkjøp

Hei.

 

Vi har kjøpt bil på nedbetaling.

 

bilen kostet total 170 395 kr  (moms 34 079)

Vi betalte ca 35 000 kr i handpenning og har igjen ca 135 000 som skal betales hver måned.

 

Hvordan bokfører jeg dette?

1 SVAR 1
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Vill börja med att fråga vad det är för bil. Det är viktigt ur ett momsperspektiv för att kunna reda ut om man har rätt att göra momsavdrag eller inte.

I nedan förslag så utgår jag från att momsavdraget inte är tillämpligt vilket gör att inköpet/värdet på bilen i bokföringen är 170 395 kr

 

I samband med köpet så fick du säkert betala en uppläggningsavgift för avbetalningskontraktet, det är en bankkostnad, du minskar då konto 1240 nedan med motsvarande belopp och lägger det i debet på 6570.

 

Debet 1240 / 170 395 kr

Kredit 1930 /  -35 000 kr (om du gjort betalningen från bankkontot)

Kredit 2350 / -135 395 kr

 

Om du redan har ett lån upplagt på konto 2350 så skapar du ett nytt konto i samma grupp. Det är alltid en fördel att hålla isär lån och krediter för att lättare kunna stämma av beloppen i samband med bokslut. Vill du var noga direkt så kan du lägga den delen som ska betalas/amorteras under innevarande räkenskapsår på konto 2417 (Kortfristig del av långfristiga skulder till kreditinstitut).

 

När du får avin på avbetalningen så framgår amorteringsbelopp och ränta (eventuellt även aviseringsavgift). Amorteringen bokar du i debet på 2350 (eller 2417) och resterande kostnader på 8410. Jag tycker inte att du behöver särredovisa eventuell aviseringsavgift. Den kan läggas på samma konto som räntan.