Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokaföra gratisnatt på hotell

Hej!

 

Om man som "influencer" får en gratisnatt på ett hotell. Hur bör jag bokföra den då? 

Vilka konton ska jag använda? Hur gör jag med moms? Och hur gör jag så att inte "intäkten" hamnar på mitt kontosaldo?

 

Känner mig, som ni hör, helt lost med hur jag ska bokföra detta.

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Just sådana saker som är kopplat till influencer jobb är lite svåra att hantera beroende på om man får saken/tjänsten gratis som gåva eller genom utbyte av tjänst. Här kan du läsa lite om olika exempel på när man behöver skatta och inte: Skatteverket influencer

 

Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket och höra med dem om du skall redovisa moms på detta eller inte. Det låter lite som för mig att det gäller utbyte av tjänst, dvs att du får en gratis natt på detta hotell i utbyte mot att du gör reklam. Om du får denna natten gratis som gåva, utan något krav på motprestation så är det lite annorlunda, men du kan dubbelkolla med Skatteverket hur du skall tänka kring det rent beskattningsmässigt. Om det är utbyte av tjänster så behöver man få reda på marknadsvärdet av hotellnatten samt vad ditt värde är gällande den tjänsten du utför, då man bokför upp både intäkten samt kostnaden i båda bolagen som är inblandade. Man får då tänka på om värdet av din tjänst är lika stor som värdet av det du får, eller om värdet av något av de är högre än den andre. 

 

När du hört av dig till Skatteverket och fått reda på det som behövs så är du välkommen att återkomma i tråden, så kan vi försöka hjälpa dig med ett bokföringsexempel på detta.

Ha det fint!

 

/ Josefine