Hej!
Jag skulle gärna vilja ha en detaljerad beskrivning/bild på hur jag bokför månadskostnader som är prenumerationstjänster som återkommer varje månad. De dras från min privata konto och jag vill dra av de som en kostnad på mitt företag. Det är bland annat en app (som jag behöver för mitt jobb), Shopify kostnad, och Icloud kostnad (då jag behöver största Icloud för mitt jobb). Hur bokför jag detta smidigast? Och finns det något sätt att göra de återkommande varje månad eller måste jag göra om hela processen varje månad?
Visa gärna en så utförlig och detaljerad beskrivning som möjligt, jag är väldigt ny här!
Mvh
Powerlina
Hej
För att kunna ge dig en bild på hur detta bokförs så behöver jag veta vilken bolagsform det är du har då man använder olika konton för privata utlägg i de olika bolagsformerna.
/Joachim
Hej!
Jag har aktiebolag och använder kontantmetoden för bokföring.
Hej
Tack för infrmationen. Du kan lägga alla tre typer av kostnader som IT tjänster på följande sätt. Lägg in dem på det datum de drogs från ditt privata konto.
/Joachim
Tack för hjälpen! Men vill bara kolla så de är samma som gäller även om man fakturan är i dollar (det dras i svenska kronor från mitt konto så jag kan ange de exakta beloppet). Jag undrar också vad det menas med att mottagare är ansvarig för att redovisao omvänd moms. För de är 0kr moms på fakturan. Vänligen se bild och skulle gärna vilja veta exakt hur jag bokföra detta (varje månad), visa gärna med bild som du tidigare gjorde.
Tack på förhand!
Hej
Det är inte samma om det är ett inköp från utlandet utan då skall man bokföra det på ett annat sätt med en annan momskod och så kallad omvänd skattskyldighet.
När är inköpet gjort från ett land utanför EU som det låter som så skall konteringen istället se ut på detta sätt.
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.