- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokför inköp av mobiltelefon på avbetalning med abonnemang
Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp, letade massor på forumet men hittade inget som kan hjälpa mig.
den 2017-10-09 köpte jag en mobiltelefon till företaget + abonnemang, mobilen kostade 8880 kr.
den 2017-11-05 fick jag första fakturan och här börjar alla frågor:
Totalsumma på första faktura är 664,65
*Uppläggningsavgift för delbetalning 250
*Tilläg för pappersfaktura 35
*Delbetalning av mobilen 370
*Fast Pris abonnemang 9,65
Jag Betalade bara 415 kr på den fakturan, jag pratade med dem och fick inte betala
Uppläggningsavgift för delbetalning 250 kr
Hur gör jag nu om fakturan och det betalade summan inte stämmer, blir det nåt problem om man bokför det som man betalade men fakturan har en annorlunda summa?
Hur gör jag för att bokföra mobiltelefonen och abonnemanget?
Bokför man separat mobilen och abonnemanget?
skulle ni beskriva med konto nummer och allt 🙂 hur man bokför detta?
Månaden efter fick jag en till faktura på 8569,80 den 2017-12-05
*Fast Pris abonnemang 59,80
*Slut räkning på mobiltelefonen 8510
Jag pratade med dem igen och fick fakturan ner till 8500
Blir det problem med en till fakturan där summan inte stämmer med den betald summan?
hur bokför jag slutfakturan?
fakturan förfallodag var den 2017-12-28 och betalades den 2018-01-02 men fick inget påminnelseavi, blir det nåt att den blev betald 2018 men tillhör 2017?, måste jag göra nåt i programmet eller sköter den automatisk?
Tack i förhand.
Löst! Gå till lösning.

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Förslag till kontering
Vid inköp
Debet 5410 8880 kr
Kredit 2440 8880 kr
Vid delbetalningbetalning
Debet 2440, 370 kr
Debet 6212, 45 kr
Kredit 1930 415 kr
Vid slutbetalning
Debet 2440 8510 kr
Kredit 5410 10 kr
Kredit 1930 8500 kr
Mikael
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag undrar lite saker,
vid inköp betalade jag inget (när jag fik telefonen) ska jag ändå bokföra den delen?
Vid inköp
Debet 5410 8880 kr
Kredit 2440 8880 kr
Vid delbetalning
Debet 6212, 45 kr
Bokför man kostnader för abonnemanget och Tillägg för pappersfaktura i samma summa?
Vid slutbetalning
Debet 2440 8510 kr
Kredit 5410 10 kr
Kredit 1930 8500 kr
Jag betalade bara 8500 kr, ska jag ändå bokföra 8510 kr och 10 kr på konto 5410 ?
Tack för hjälpen MIkael.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vid delbetalning
Debet 2440, 370 kr
Debet 6212, 45 kr
Kredit 1930 415 kr
när jag ska lägga in fakturan programmet låter inte ändra konto 2440 till debet, det blir automatisk kredit.
Blir det samma vid slutbetalning
Vid slutbetalning
Debet 2440 8510 kr
Kredit 5410 10 kr
Kredit 1930 8500 kr
jag tänkte lägga in fakturan men visst är det ok att skriva att fakturan är för 415 kr istället för 665 kr som det står på fakturan. hoppas du fattar vad jag menar.
tänkte fråga om moms? visst ska man bokföra det med på avbetalning och slutfakturan bara?
Sitter fast med detta innan kan gå vidare till deklarationen, uppskattar om nån kan svara snabb.
tack igen.
'

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vid inköp
Debet 5410 8880 kr
Kredit 2440 8880 kr
undrar om man ska lägga momsen har med?
eller bokföra som du visar.
Nu är det redan bokför utan moms? blir det fel? hur kan man fixa detta (om det är fel)
:0

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ursäkta att jag dröjt med svar , slarvigt
Det första bokför du därför att det uppstår en skuld när du mottar telefonen.
Ja jag föreslår den konteringen eftersom detta belopp har ett samband med användadet av telefonen och eftersom beloppet är obetydligt och ett eget konto ej krävs.
Eftersom du fått 10 kr i rabatt vid din betalning har jag säknt kostnaden för telefonen genom att boka 10 kr kredit 5410
Mikael
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
ny kontering blir då
Debet 5410
Debet 2641 (momsbeloppet)
Kredit 2440
Mikael
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Det jag gjorde som du förklarade först är fel?
Tack.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Vid delbetalning
Debet 2440, 370 kr
Debet 6212, 45 kr
Kredit 1930 415 kr
när jag ska lägga in fakturan programmet låter inte ändra konto 2440 till debet, det blir automatisk kredit.
Blir det samma vid slutbetalning
Vid slutbetalning
Debet 2440 8510 kr
Kredit 5410 10 kr
Kredit 1930 8500 kr
jag tänkte lägga in fakturan men visst är det ok att skriva att fakturan är för 415 kr istället för 665 kr som det står på fakturan. hoppas du fattar vad jag menar.
tänkte fråga om moms? visst ska man bokföra det med på avbetalning och slutfakturan bara?
Sitter fast med detta innan kan gå vidare till deklarationen, uppskattar om nån kan svara snabb.
tack igen.
Snälla Mikael skulle du kunna svara?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Därför visar jag exempel på kontering om avdragsgill moms ingår i köpet och om så inte är fallet så kan mitt exempellämnas utan avseende.
Mikael

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
det är klart att jag menade det,
Du har ju gjort en delbetalning av den skuld som uppstod från början.
Mikael

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag har köpt en mobiltelefon med abonnemang och extra månadsbetalning av telefon.
När jag köpte telefon betalade jag 251 kr mot kvitto, och därefter 150 kr extra per månad ihop med abonnemanget.
Hur redovisar jag detta i min bokföring?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Köpte en mobil på avbetalning med tanke på att betala av den direkt när Telia Finans fakturan kom, för att spara ca 1500,-
Men den hade de bakat ihop med själva abonnemangsfakturan. Fick nu 1:a fakturan på Abb, Telefoni-ring kostnad samt del avbetalning av själva hårdvaran - mobilen. Hur bokför jag det här??
Annars bokför jag mobil ring räkningar på 6212 - Mobiltelefon.
Och hårdvara som en mobil telefon på 5410 - Förbrukninginventarer.
Mvh
Pontus
