Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra SSL-certifikat och domän

Hej!
Jag är helt förrvirrad. Jag ahr frågat två gångerangående om hur man bokför SSL-certifikat & Domän. Först fick jag svar om att bokföra det på kontot 6230 debet & andra gången om att bokföra det på kontot 6540. 

Vilken är korrekt? 

Tack på förhand från en väldihgt förrvirrad nybörjare

11 SVAR 11
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du kan nog använda vilket som. 6230 heter hos mig datakommunikation och 6540 IT-tjänster.
Fd medlem
Inte tillämpbar

6230 om du tycker att kostnaden har med din datakommunikation att göra
6540 om du tycker att du köper en IT-tjänst av en IT-konsult vid sidan av själva datakommunicerandet.

Jag tycker att du ska använda 6230.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kostander har med min webbutik att göra som jag kommer använda själv, alla fakturor kommer från samma bolag som jag köpt webbutiken ifrån. Är det lämpligaste med konto 6230?

Angela Ferreira
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det blir bra och rätt

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, tack så mycket. Jag undrar också, webbutik går det under konto 5420? 🙂 

Angela Ferreira
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan du beskriva lite vad webbutik innebär, abonnemang månadsvis eller programvara som du laddar ner kontinuerligt eller annat?

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Webbutiken är där mina kunder kommer att köpa mina produkter ifrån. Denna kostnad är ett abonnemang som betalas var tredje månad, samma som SSL- certifikatet. Det är bara domänet som är årsavgift.  🙂 

Angela 
Fd medlem
Inte tillämpbar

På samma sätt som till exempel att telefonabonnemang samt kostnad för samtal lämpligen konteras på 6210,6211 eller 6212 tycker jag att abonnemang som hör samman med din datatrafik in och ut passar bra på konto 6230 eftersom det också är just abonnemangskostnader och kostnad för trafik.

5420 passar bra när man köper en programvara för ett specifikt ändamål, bokföring, design, eller annat.

Så jag förordar att du även använder konto 6230 för abonnemanget på webbutiken, om du tycker att det blir många olika abonnemang på samma konto kan du ju lägga till nya konton i samma härad - 6231, 6232 osv med eget kontonamn.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, tack så jättemycket för din hjälp. Uppskattar verkligen

Angela 
Fd medlem
Inte tillämpbar

ladda hem en kontoplan på www.bas.se och rocka loss!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kul att vara till hjälp!

Fortsatt lycka till

Mikael