Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Self billing faktura med Pay Express -eEkonomi

Hej,

Jag ska bokföra min första kundfaktura som är till en konsultmäklare. De använder sig av Self Billing med möjlighet att få fakturan betald i förtid med en tjänsten Pay Express, då till en procentuell avgift.

Jag har på första fakturan valt att få den betald 30 dagar tidigare (dom har annars 60 dagars betalningsvillkor), till en kostnad på 2 % av faktureringsbeloppet exkl moms.

Hur bokför jag detta?

Jag tänkte att jag kanske kan lägga till en artikel till där jag då får minusbeloppet, men förstår inte hur jag ska få in det rent praktiskt.

Ska jag göra en manuell verifikation av kostnaden? Vilket konto ska jag i så fall använda och ska det vara moms inkluderat eller ska momsen enbart vara på fakturabeloppet utan denna tjänst?

Tack för er hjälp!

Med vänlig hälsning
Miriam Jändel 

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

De 2 % är en kreditförsäljningskostnad 6040, 6060 eller motsv, moms på det framgår av deras underlag till dig
Du får väl ett underlag från dem och där framgår det dubrhöver för fin bokföring

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

På underlaget/fakturan som jag får från dem är det två poster:

 - Normal hours:  X kr exkl moms
 - PayExpress:  - X kr exkl moms

totalbeloppet exkl moms
moms 25%

Totalt inkl moms

Då måste jag med andra ord göra en manuell verifikation av de 2% som jag sen (ihop med kundfakturan) matchar med inbetalningen. Har jag förstått det rätt då?

Med vänlig hälsning
Miriam Jändel

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Posten PayExpress borde väl innehålla deras provision det beloppet debiterar du konto 6040 eller 6060 eller motsv,
du har utg moms för Normal hours och därav är väl draget ingående moms för Pay-express annars för du räkna ut bruttosiffrorna för momesn och se att det stämmer med totalsumma moms enligt underlaget

Mikael