Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hanna Larsson
MEDLEM

Bokföra Stripe Tax

Jag bokför utbetalningar från Stripe på följande sätt:

 

1934 Stripe - D (Totalbeloppet som jag får in på kontot)
30xx Försäljning - K (Försäljningsbeloppet exkl. moms)
26xx Moms - K (Momsbeloppet)
6570 Stripeavgift- D (Avgiften som Stripe tar)

När jag sedan får över pengar från mitt Stripe-konto till mitt företagskonto konterarjag enligt följande;

1934 Stripe K
1930 Företagskonto D

 

Nu har jag nyligen börjat använda tjänsten Stripe Tax som hjälper mig att hantera moms/vat enligt OSS inom EU samt betala in moms till tex. respektive stat i USA, till UK, med flera länder. Detta dras av Stripe innan utbetalningen görs till mitt företagskonto. Hur bör jag bokföra det för att det inte ska bli fel i momsdeklarationen?

7 SVAR 7
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det du måste ta reda på är att om det blir en försäljning mellan dig och Stripe dvs försäljning B2B inom eller utanför EU nu när Stripe tar hand om deklaration av moms och försäljning till slutkunderna, eller hur du skall redovisa den försäljningen som du gjort tidigare. Först då så kan du veta hur du skall hantera bokföringen av försäljning och eventuell moms, så att det inte blir konstigt i din bokföring. Du bör kunna kontrollera detta med Skatteverket hur de tycker att den intäkten skall redovisas, dvs i vilka/vilka rutor i momsdeklarationen och eventuellt att de skall redovisas i periodiska sammanställningen. 

 

När du vet detta så kan du återkomma, så kan vi säkert hjälpa dig vidare. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hanna Larsson
MEDLEM

Jag hörde av mig till Skatteverket och då Stripe Tax (https://stripe.com/se/tax) löser momsen gentemot såväl EU:s One Stop Shop, privatpersoner och tex. gränsvärden för olika länder och amerikanska stater så hade de svårt att svara på exakt vad som går i vilka fält i deklarationen. De sa däremot att man ska se Stripe som en förmedlingstjänst och att Stripes hantering av momsen är en tjänst som jag som företagare köper av dem och att den ska registreras därefter. Det är alltså en fråga om att dels kunna registrera försäljningen mha Stripe som redan finns beskrivet här på forumet för att också ta med registrering av momshanteringen av Stripe samt avgiften de tar för att göra det.

 

Om man gör det manuellt, hur bör man göra det, samt finns det någon integration mellan Visma eEkonomi och Stripe som skulle kunna lösa det?

Hej igen!

 

Ah okej, så som jag misstänkte då. Då bör man kunna tolka det som att du inte skall redovisa momsen som gäller för slutkunderna utan du skall bara redovisa den försäljningen som Stripe redovisar till dig och deras avgift som en förmedlingstjänst. Eftersom de hade svårt att svara på hur du skulle hantera försäljningen så är det även lite svårt för oss att vägleda, men det låter som att det bör hanteras som försäljning mellan två företag inom EU/utanför EU beroende på vart Stripe är registrerat. Dvs förmedlingstjänsten bör bli inköp av tjänst inom EU och redovisas med omvänd skattskyldighet, och försäljningen/intäkten bör redovisas som en försäljning inom EU. Detta kan betyda att du behöver lämna en periodisk sammanställning också. 

 

Man kan dock tolka det svaret Skatteverket gav lite olika, så om du fortfarande känner dig osäker så kan det vara bra att kontakta en redovisningskonsult som är expert inom detta området och kan hjälpa dig mer.

 

Gällande din fråga om integration mellan Visma eEkonomi och Stripe så finns det ingen direkt färdig integration utan det är något som du får kontakta supporten kring som kan hjälpa dig vidare.

Ha det fint!

 

Josefine

Hej!

Då Stripe har europakontor i Dublin, Irland, så låter det som att jag skulle kunna förenkla min bokföring. Tyvärr så kvittar de sin försäljning mot mina inköp vid utbetalningar och skickar sedan med en månatlig sammanställning på de bankkostnader jag ådragit mig genom mitt inköp av deras förmedlingstjänst. 

 

Jag har därför hitintills bokfört det enligt nedan (före och efter jag aktiverat Stripe Tax pga uppnådda gränsvärden), men tolkar tidigare svår som att jag bör kunna städa upp det avsevärt.

 

Försäljning utanför EU (efter Stripe Tax aktiverats)

1934 - Stripe D Det som jag kommer att få utbetalt till mig
6570 - Bankkostnader D De avgifter de drar innan utbetalning för  hantering av fakturering och transaktioner
6570 - Bankkostnader D De avgifter de drar innan utbetalning för hantering av skatter
3045 - Försäljn tjänst utanför EG momsfriMomskod 40 (0%) KDet jag har sålt till min kund

 

Försäljning utanför EU (före Stripe Tax aktiverats)

Jag skapar en manuell verifikation enligt nedan.

1934 - Stripe D Det som jag kommer att få utbetalt till mig
6570 - Bankkostnader D De avgifter de drar innan utbetalning för  hantering av fakturering och transaktioner
3046 - Försäljn tjänst till EG 25%Momskod 40 (0%) KDet jag har sålt till min kund

 

Försäljning inom EU (före Stripe Tax aktiverats)

Jag skapar en manuell verifikation enligt nedan.

1934 - Stripe D Det som jag kommer att få utbetalt till mig
6570 - Bankkostnader D De avgifter de drar innan utbetalning för  hantering av fakturering och transaktioner
3046 - Försäljn tjänst till EG 25%Momskod 05 (25%) KDet jag har sålt till min kund
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%Momskod 10 (0%) K 

 

Försäljning i Sverige (före Stripe Tax aktiverats)

Jag skapar en manuell verifikation enligt nedan.

1934 - Stripe D Det som jag kommer att få utbetalt till mig
6570 - Bankkostnader D De avgifter de drar innan utbetalning för  hantering av fakturering och transaktioner
3041 - Försäljn tjänst 25% svMomskod 05 (25%) KDet jag har sålt till min kund
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%Momskod 10 (25%) K 

 

Kassa- och bankhändelser

När jag får in betalningen på bankkontot så bokför jag det manuellt som en Övrig insättning.

1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto D 
1934 - Stripe  K

 

Hur göra framgent?

Vad skulle vara ett bättre sätt att göra det på? Kan jag skapa en leverantörsfaktura gentemot Stripe och en kundfaktura gentemot Stripe och sedan match de två mot en och samma bankhändelse? Eller är det något annat sätt som hade varit bättre? Tänker att det är lite samma situation med andra förmedlingstjänster såsom PayPal, Klarna, etc.

Hej igen!

 

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig med detta, så att allt blir korrekt. Detta då Skatteverket var lite tvetydiga i sitt svar och det blir då viktigt att sätta sin in i hur din situation ser ut som bara någon som har full insyn i din bokföring och verksamhet kan göra. 

 

Med det sagt, så finns det denna tråden som kanske skulle kunna hjälpa dig med hur du kan hantera detta. Stripe tar ju ut avgiften löpande, även om de skickar en sammanställning månadsvis, och själva försäljningen kommer först in på Stripe kontot och skall bokföras då vilket gör att det blir nog svårt att skapa en leverantörsfaktura och matcha tillsammans med en kundfaktura för varje inbetalning då själva överföringen till företagskontot bara är överföring mellan två bankkonton (1934 till 1930).

 

Du bör kunna se vad själva försäljningen är totalt sätt på, och kunna bokföra det på i princip samma sätt som innan fast med andra momskoder nu när Stripe tar hand om moms m.m. Dvs att försäljningen istället blir antagligen B2B inom EU. Kom ihåg att detta kan innebära att du behöver redovisa det i en periodisk sammanställning. Det blir samma princip som Klarna m.m, så därför så blir själva hanteringen inte särskilt annorlunda gentemot vad du tidigare bokfört då avgifterna dras redan vid insättningen av försäljningen. Detta får sedan dubbelkollas gentemot sammanställningen varje månad så att avgifterna blivit korrekt hanterade och bokförda.

 

Ha det fint, hoppas detta hjälper dig lite på vägen. 

Josefine

Hej!

Den tråden du delade är den jag utgått ifrån. Det var en jättebra början.

 

Utmaningen för mig nu är nog inte så mycket det rent bokföringsmässiga med manuella verifikationer, etc. utan att få ut det mesta av programmet då Skatteverket inte ser Stripe som en plattform utan en förmedlingstjänst, vilket även Stripe tydliggör på sin hemsida. På så vis skulle all uppföljning och rapportering kunna skötas på bästa sätt.

 

Skulle man därför kunna tänka sig att man gör som i Kundfaktura - betald i utländsk valuta och skapar en invoice i Stripe och sedan, när momsberäkningarna hanterats av Stripe och kunden betalat registrera kundfakturan i eEkonomi (men utan att skicka ut den) för att sedan när pengarna (minus Stripes bankavgifter) satts in på bankkontot följer rekommendationen i länken och sätter avgifterna hos Stripe som bankavgifter?

Hej!

 

Ah okej jag förstår. Jag skulle inte kategorisera de avgifter Stripe tar ut som bankavgifter, då dessa avgifter ofta har omvänd skattskyldighet dvs fiktiv moms samt Stripe är inget bankväsende. Så dessa bör du istället kunna bokföra mot ett 60XX eller 65XX konto, tex 6590 övriga externa tjänster. 

 

Ber om ursäkt att du fått vänta på återkoppling, jag har diskuterat ditt ärende med en kollega som har kunskap i Visma eEkonomi och vi har kommit fram till att det bästa är om du ringer in till supporten för att få hjälp med hur du bäst löser detta programmässigt, där du beskriver hur du hade velat jobba i systemet så kan de hjälpa dig. Det är ju ett rätt specifikt sätt du vill hantera detta på och de trodde att du nog kan lösa detta på ett smidigare sätt än det du föreslagit, men att det är enklast att få hjälp med det via supporten. 

 

Ha det fint!

Josefine