Jag använder ett bokningssystem vars betallösning är Stripe.
Jag får betalningarna utbetalt en gång per månad till mitt företagskonto, men det finns inget vettigt underlag.
På min dashboard hos Stripe ser jag endast det belopp som ska betalas ut minus avgifterna, men behöver inte momsen finnas med någonstans?
Hur bokför jag dessa betalningar?
Tänker jag fel?
Hej
Du behöver hantera detta i två steg och upprätta egna underlag (Kvitton/Fakturor) för det du säljer. Själva avgiften på stripe är momsfri.
Bokföringen blir på detta sätt.
1. På försäljnngsdagen gör du en manuellt inlagd verifikation av dagens totala försäljningen på detta sätt.
1580 Fordringar för kontokort och kuponger Debet
3051 Försäljn varor 25% sv Kredit
2611 Utgående moms kredit
2. När du sedan får in pengarna på banken och Stripe dragit av en avgift så bokför du den insättningen på detta sätt.
1930 Bank Debet
1580 Fordringar för kontokort och kuponger Kredit
6040 Kontokortsavgifter Debet
Detta för att stripe räknas som kontantförsäljning dvs kunden betalar med kort och då redovisas man detta enligt kassaregisterlagen som en dagskassa,
/Joachim
Hej,
Tack för svar.
Men är fortfarande fundersam 🙂
Att det blir i två steg förstår jag.
Men det finns ju ingen speciell försäljningsdag. Deltagarna (jag ordnar stadsvandringar) bokar sig olika dagar till olika vandringar.
De köper biljetterna via Understory, det bokningsföretag jag anlitar. De betalar alltså inte till mig med kort utan till Understory/Stripe.
När betalningen kommer från Stripe kan det gälla ett antal stadsvandringar.
Jag valde månadsbetalning från Stripe för att slippa bokföra varje enskild biljettförsäljning, därför blir det en klumpsumma.
Hej
jag förstår men försäljningsdagen är när kunden betalar in till Understory/Stipe och det skall du kunna få fram information om. Det är på det datumet du skall göra den första av konteringarna jag bifogade innan. Det blir med andra ord flera sådana konteringar varje månad.
/Joachim
OK.
Bara så jag förstår dig rätt.
Steg 1 görs för varje inbetalning (infon finns)
Steg 2 görs för alla inbetalningar som är samlade på en utbetalning från Stripe?
Hej
Steg 1 görs per datum dvs har 10 kunder betalt in samma dag så slår du ihop de tio inbetalningarna till en kontering.
Steg 2 precis den görs på det sättet på varje inbetalning du får från Stripe.
/Joachim
OK, nu tror jag att jag förstår.
Stort tack! 👏
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.