Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Uber månadsvis Avräkningar

Hej, jag behöver hjälp att bokföra Uber månadsvis avräkningar. Ett exempel: Den avräkningen för augusti månad ser ut så här:

  1. Brutto: inkört belopp (inklusive Ubers serviceavgift): 48,348.00  kr
  2. Diverse: 960 kr (Dricks och kampanjer)
  3. Serviceavgift för Uber-resor11,178.50 kr 
  4. Moms på transport: 2736,71 kr

 

Hur bokförs denna avräkning?

Tack på förhand!

 

Med vänlig hälsning,

Alireza

Uber Augusti AvräkningUber Augusti Avräkning

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga och ber om ursäkt för att svaret har dröjt något. Jag hittade denna tråden som jag tror skulle kunna hjälpa dig i din bokföring av det du skickade: Uber avräkning.

Hör av dig om du skulle behöva mer hjälp kring detta.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Jag har redan kollat på just den här förklaringen, men ville veta just hur månadsvis avräkningen skulle bokföras. Så jag skulle bli tacksam om du förklarar just den månadsvis avräkningen alltså hur bokförs denna? Tack!

 

Med vänliga hälsning,

Alireza

Hej igen!

 

Okej, innan jag kan hjälpa dig så behöver jag bara att du förklarar lite mer angående beloppen då det är lite svårt baserat på fakturan du skickat vad som faktiskt blir utbetalt. Så du får gärna återkomma med vad som är utbetalningsbeloppet gällande den avräkningen tack.

 

Till exempel så verkar momsbeloppet som anges för transporten vara baserad på bruttobeloppet ink serviceavgiften, trots att det står 0 moms på serviceavgiten uber tagit ut. Så lite svårt att avgöra hur bokföringsförslaget skall se ut på grund av detta. Är det så att 48 348 är din totala försäljning/intäkt, men sedan så dras 11 178 som en avgift, eller är den avgiften inte ens något som dras utan något som enbart läggs på som en intäkt? 

 

Du får även dubbelkolla om det skall vara omvänd skattskyldighet på något, då det verkar stå kan gälla. Min gissning är att om serviceavgiften är en kostnad, så bör det vara omvänd skattskyldighet på den delen. Skulle säga att det beror på om du angett ditt VATnummer eller inte till företaget. 

 

Dubbelkolla det jag skrivit ovan och återkom, så bör jag kunna hjälpa dig med ett bokföringsförslag med hur du skall tänka.

 

Ha det fint!

/ Josefine

 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för dina förklaringar.

Utbetalningsbeloppet för denna avräkning är: 48348 - 11178,5 (Uber serviceavgift) = 37169,5 kr som insatta på företagets konto. Alltså Uber drar först 11178,5 kr av totala inkört belopp och sätter in 37169,5 kr på företagets konto.

 

Av totalt inkört belopp 48348 kr måste vi betala 6 % moms till staten vilket är: 2736,71 kr

Diverse belopp (Dricks och kampanjer) : 960 kr

 

Om jag har uppfattat rätt av dina frågor så Uber betalar verken moms eller skatt till staten.

 

/Alireza

Hej igen!

 

Tack så mycket för förtydligandet. Jag skulle tro att det bör vara omvänd skattskyldighet på avgiften som Uber tar ut, att de inte redovisar skatt eller moms till Skatteverket själva tyder på att de inte är momsregistrerade här utan i sitt ursprungsland. Det kan du som sagt kontrollera med Uber eller så bör det stå på underlaget att det är omvänd skattskyldighet. I sådana fall så hade ett bokföringsexempel på detta kunnat se ut som nedan:

 

193X/? 37 169,5 kr i debet

30XX 45 611 i kredit

2631 2 737 i kredit

4041 11 178,5 i debet

2614 2 794,6 i kredit

2647 2 794,6 i debet

 

Hoppas detta hjälper dig, ha det fint!

/ Josefine