Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Uber

Hej, jag får utbetalningar för tjänster jag utfört där det dras en avgift på dessa (25% är avgiften). Vidare får jag för samma period en faktura på denna avgift med omvänd skatteskyldighet.

Frågan är hur jag ska bokföra,
- inkomsten/utbetalningen
- avgiften med omvänd skatteskyldighet
- momsen är 6%...men alltså något som jag måste redovisa och betala in "omvänd skatteskyldighet"?

Är det så och hur ska jag bokföra detta?

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag förstår inte riktigt vad du menar?

1. Om du får intäkter för en tjänst du utfört, ska du bokföra den på ett 3XXX konto samt eventuell moms på konto 26XX

2. Vad är det för utbetalning? Är det en leverantörsfaktura du fått kan du registrera den under Inköp - Leverantörsfakturor och när betalningen är gjord Matchar du Leverantörsfakturan mot utbetalningen under Kassa- och bankhändelser

3. Vad menar du med avgiften för omvänd skattskyldighet? Är det en leverantörsfaktura du fått?
När det gäller omvänd skattskyldighet är det vanligtvis den som säljer varor eller tjänster som tar ut moms vid försäljningen och betalar in den till staten. Vid omvänd skattskyldighet är det i stället köparen som är skyldig att betala moms till staten.

Återkom gärna med mer information så ska vi försöka hjälpa dig med dina frågor.

Ha en fin dag
/Susan
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, exempel;
1000:- inkörd belopp "brutto" som kunden betalat till Uber
250:- avgift till Uber i detta fall ("beställningscentral")
750:- blir utbetalt till mig/min bil, ingen faktura. Verifikationer på dessa två får jag
Uber kör omvänd skatteskyldighet och 6% är momssatsen.
Hur konterar jag detta? Jag ska betala momsen antar jag...

t.uber.com/moms
...har jag nog hittat svaret själv.
MEN, kan jag få ett tips hur jag ska kontera på bästa sätt? Vill gärna även skapa en "mall" för konteringen för att snabbt ta hand om dessa insättningar som kommer varje vecka.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Franz!

Det dokumentet du länkade till, tycker jag förklarar de olika scenariona. 

Det verkar finnas tre olika utbetalningssätt/samarbete med Uber:
- Transporttjänster, det du själv ovan nämner: Inkört belopp, avgift till Uber, Belopp efter avgift betalas ut till dig. 
- Förmedlingstjänster/provision.
- Incitamentsbetalningar.

Om vi kollar på transporttjänster säger den:
"Ni är skyldiga att i ruta 5 i momsdeklarationen redovisa bruttoersättningen för transporttjänsterna (dvs. före avdrag förprovision) och i ruta 12 den moms på 6 % som debiterats på dessa tjänster". 

Vilket skulle kunna konteras enligt nedan:
3043 - Försäljning tjänst 6% (momskod 5)
2631 - Utgående moms på försäljning inom Sverige 6% (momskod 12)
6xxx, t.ex 6090, 6560, 6900, 6980 osv. Här kan ni själva ta ställning till vilket kostnadskonto ni tycker passar in på ert arbete.

Hoppas detta besvarade er fråga.

Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna