Hej,
Vi har via ett ägarbolag (ingen rörelse) förvärvat ett dotterbolag (med rörelse/verksamhet). Vi behöver en balansrapport för ägarbolaget men har inget bokfört i detta bolag, givet att det saknar rörelse. Behöver dock boka en finansieringspost (banklån) som vi fick till ägarbolaget nyligen med syfte att användas till förvärvet av dotterbolaget.
Hur bokför vi lånet? Hur tar vi fram balansrapport?
Hej
Ett banklån som sätts in på Företagskontot bokas:
Debet 1930
Kredit 2350
Balansräkning skrivs ut på Bokföring/Rapporter/Balansräkning.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Förstod inte riktigt. Om banklånet är exempelvis 100 000 kr och utbetalades till ägarbolaget den 16: januari och samma dag fördes summan över till tidigare ägare av dotterbolaget (dvs i samband med förvärvet).
Hur görs processen stegvis? Skulle du kunna guida tro?
Hej
Upptagandet av lån
Debet 1930 100 000
Kredit 2350 100 000
Köp av dotterbolag
Debet 1310
Kredit 1930
Köpet (1310) kan särredovisas på konto 131X beroende på vilket företag det är men jag har skrivit 1310 som grund.
Om det finns andra kostnader och avgifter i samband med köpet ska dessa också redovisas på 1310.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Tack! Vi får prova enligt dina anvisningar.
Hur kopplar vi bankkontot (Handelsbanken) mot Visma?
Hej
Ta kontakt med Handelsbanken så upprättar dom ett avtal om bankkoppling.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Bokföring av upptagandet lånet från banken ska alltså redovisas i två poster, debet 1930 samt kredit 2350?
Köp av dotterbolag/betalning till säljaren ska också bokas i två poster Debet 1310 och Kredit 1930?
Hej
Ja det är två separata affärshändelser.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Ska ovan registreras/bokföras på Verifikation eller på Kassa - Bankhändelser? (eller annat ställe)
Ska ovan registreras/bokföras på Verifikation eller på Kassa - Bankhändelser? (eller annat ställe)
Hej
Du registrerar transaktionerna som Kassa- och Bankhändelser på ditt Företagskonto och matchar/bokför därifrån.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.