Hej,
Jag har precis avslutat mitt företags första årsbokslut och undrar hur jag ska bokföra den aktieutdelning som årsstämman beslutade?
Jag kan inte se att bokföringsprogrammet automatiskt bokförde någon "outtagen vinstutdelning", åtminstone hittar jag inte någon sådan post då jag tog fram en aktuell balansräkning. Behöver jag först bokföra vinsten från föregående räkenskapsår på något sätt och därefter bokföra den genomförda aktieutdelningen?
Jag är helt enkelt osäker på vad bokföringsprogrammet gör automatiskt och vad jag förväntas göra själv.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Beslutad utdelning bokförs inte av systemet utan den måste du bokföra upp manuell. För att kunna svara på hur så behöver jag se en balansrapport från 2025 på kontonivå.
/Joachim
Tack Joachim!
Det kan jag absolut ta fram. Ska jag skicka det till dig privat, eller tänkte du att jag lägger upp det här?
Hej
Du lägger upp den här men ta bort ev känslig GDPR informtion som t ex orgnummer mm.
/Joachim
Ok, hur bifogar jag ett dokument här? Hittar inte någon sådan funktion/alternativ.
Hej
Det finns två olika sätt. Antingen via kamera ikonen eller så har du fältet under där man kan dra filer till.
Tack! Men det går inte att ladda upp en pdf-fil om jag förstår rätt?
Hej igen, lyckades konvertera till jpeg 🙂 Bifogar två bilder:
Hej
Nu vet inte jag vad den beslutade utdelningen var i kronor så visar med ett exempel på hur du bokför upp denna i 2025. I exemplet utgick jag från att utdelningen är 25% av vinsten 305 296,50
/Joachim
Jättebra - stort tack Joachim! 🙏
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.