Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra aktieägartillskott

Mitt bolag fick ett sådant underskott av eget kapital att det understeg hälften av aktiekapitalet (50 000 kr). Nu har jag satt in 25 000 kr för att balansera upp allt. Hur ska detta bokföras?

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Aktieägartillskott konto 2093 kredit antinget villkorat - d v s att du skriver att avtal med ditt bolag om att under vissa förutsättningar kunna ta tillbaka tillskottet eller ovillkorat vilket betyder att tillskottet stannar i bolaget.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu har jag bokfört det som

1930 debet 25 000 kr
2093 kredit 25 000 kr

Behöver jag göra något mer?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Inte i bokföringen.
Resten är som man brukar säga - upp till dig.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det låter bra. Anledningen att jag frågade var att jag såg någonstans att när ovanstående var klart skulle aktieägartillskottet bokföras mot det balanserade resultatet (2091). 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag rekommenderar dig att inte göra så utan att låta tillskottet ligga kvar på kontot.
Däremot kan du sammanföra kontot med 2091 när du t ex lämnar bolagets inkomstdeklareration och då är beloppet en del av det balanserade resultatet.
I årsredovisningen redovisar du det också separat.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

I det här fallet är det en ny aktieägare som gått in med pengarna mot att han får 50% av aktierna i bolaget. Vilket avtal behöver skrivas då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Avtal om aktieägartillskott - villkorat eller ovillkorat - mallar finns säkert på nätet.


Överlåtelseavtal aktier - eller en enkel avräkningsnota mellan säljaren - du - och köparen - han -.

Och sist men inte minst; (frivilligt men bra)
 Kompanjonsavtal - nu medan ni är överens

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

I vilken ordning ska allt det här ske? Vilket avtal skrivs först, avtal om aktieägartillskott eller avtal om överlåtelse av aktier?

När sätter den nya aktieägaren in pengarna på kontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

I samma ordning som besluten tas

Först bestämmer man väl sig för om man ska bli kompanjoner eller inte
Sedan tittar man på vad bolaget är värt
Sedan vilka pengar som behövs och villkor för tillskott
och avtalen och betalningar sker i den ordningen
Bra är att ha helhetsbilden klar och underteckna och betala då.
Det är bra att göra allt klart medan samstämmigheten finns

Mikael