We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Hur bokför man aktiekapitalet när man bildar ett nytt AB som intressebolag. Två AB bolag går alltså in med aktiekapital 25000 in i det nya?. Hur bokförs dessa 25000 kr?
Re: Bokföra aktiekapital till intressebolag - eEkonomi
2013-10-1008:45
I det ursprungliga aktiebolaget bokför du investeringen mot konto 1330 Andelar i intresseföretag. Så konteringen blir: 1930 Kredit 25 000 1330 Debet 25 000
2014-04-0114:40
Hej, har en följdfråga. Mitt AB har köpt 50% i ett annat AB, av det jag betalat för bolaget så är en viss del aktiekapital och en viss del goodwill. Skall jag bokföra allt på konto 1330 Andelar i intresseföretag?
2014-04-0211:54
Jag skulle tro att du inte bokar upp goodwill i den situationen, utan hela anskaffningsvärdet som aktier och andelar. Däremot ska goodwill bokas upp i det säljande företagets balansräkning, men det är kanske inte ditt problem :).