Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra annan betalningsdag än vad som står på kvittot?

Hej.

Jag har gjort inköp med mitt VISA-kort och fått kvitto. Dock har pengarna dragits från kontot först ett par dagar senare och har innan det stått som "reservation för kortköp".
Bokför enligt kontantmetoden och undrar då om jag ska bokföra det datumet som står på kvittot eller det där pengarna faktiskt dragits. Då stämmer ju inte kvittodatumet.

Med vänlig hälsning
7 SVAR 7
KenArd
CHAMPION

Hej skalman,
Satsa på kvittodatum.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men om jag nu ska lägga in en bankhändelse som sedan ska matchas i bokföringen måste väl den ändå var på det senare datumet? Eller?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag bokför alltid när pengarna dras från mitt konto
Jag har kontokort där pengarna dras en ggr/mån
Jan
KenArd
CHAMPION

Hej skalman,
Jan T har rätt jag missförstod dig!

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då spelar det ingen roll alltså vilket datum som står på kvittot? Det är ju ändå verifikationen för köpet..
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kvitto och betalning på var sida årsskifte.

Gjorde 28/12 ett inköp på kort i webbutik. Fick kvitto med datum 28/12 och beloppet reserverades på kortet. Pga av alla helger så dras inte beloppet slutgiltigt från kontot förrän 4/1 på det nya året. Håller på att avsluta 2015 i Eget AB och kör nu från 1/1 i eEkonomi.

Vad är "rätt"? Att bokföra händelsen 28/12 eller 4/1?

/Erik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Själva uttaget från kontot ska bokföras den dag det faktiskt sker. Det är extra viktigt när det är bokslut. Om kostnaden avser 2015 ska du bokföra den i bokslutet mot konto 2990 t ex.

När pengarna faktiskt dras från kontot debiterar du 1930 och krediterar 2990.

//Tina