Mitt första räkenskapsår är förlängt dec23 - dec24. Nu skall jag bokföra årets resultat och undrar då om det är dec23-dec24 jag bokför eller är det jan-dec24 och jag bokför dec23 som föregående års resultat?
Tack för hjälp!
Hej
Om ditt år är förlängt så skall allt summeras ihop i 2024 och det räcker med en bokföring av det totala resultatet på 2024-12-31
Förmodar att du inte har två år (ett för 2023 och ett för 2024) i systemet. Om du har det så är det inte rätt inställt i systemet.
/Joachim
Tack för svar, lite som jag misstänkte. Och då behöver jag inte boka om föregående års resultat, har ju inget, eller hur?
En annan fråga, när måste jag senast gjort årsavstämningen, enskild firma, typ i god tid före deklarationen skall in?
Mvh
Tommy
Hej
Senast är egentligen dagen innan sista dagen för att lämna in deklarationen vilket är i början av Maj. Men en rekommandation är väl att börja med det i god tid t ex i mitten/slutet av februari eller mars.
/Joachim
Jättebra, tack. Och vad gällde det här med att man skall boka föregående års resultat gäller då inte mig då årets resultat är mitt första?
Mvh
Tommy
Hej
Precis för du har inget föregående år eftersom ditt första år är förlängt.
/Joachim
Tack åter igen!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.