Hej,
Jag ska bokföra årets resultat och fick upp följande varningsmeddelande, trots att jag redan har avslutat momsredovisningen för 2024:
*"Vill du bokföra årets resultat innan sista momsrapporten är avslutad?
Bokföra årets resultat brukar vara det sista man gör ett räkenskapsår. Därför är det lämpligt att avsluta allt annat bokföringsarbete innan man gör det."*
Är det normalt att detta meddelande visas, och kan jag ignorera det och gå vidare med att bokföra resultatet? Eller tyder det på att något har gått fel i min bokföring?
Tack på förhand!
Hej
Felmeddelandet tyder på att du inte bokfört momsredovisningen inne från sidan Bokföring > Momsredovisning.
Gå in och kontrollera att samtliga årets momsperioder är bokförda. Visar hur det ser ut i mitt testbolag där det är månadsmoms inställt.
/Joachim
Hej Joachim,
Tack för ditt svar!
När jag går in på Bokföring > Momsredovisning ser jag följande information:
(Jag kan tyvärr inte bifoga en bild, men har sammanställt det jag ser i tabellform)
Ver.nr Beskrivning Status Bokföringsdatum Momsredovisning skapad Fil skapad
Ver.nr. | Beskrivning | Status | Bokföringsdatum | Momsredovisning skapad | Fil skapad |
A169 | Januari-December 2024 | Normal | 2024-12-31 | 2025-01-15 | 2025-01-15 |
Jag tolkar detta som att momsredovisningen för perioden 2024-01-01 till 2024-12-31 redan är avslutad. Jag har dessutom redan skickat den till Skatteverket och genomfört betalningen.
Kan det i så fall röra sig om ett annat problem?
Tack på förhand för din hjälp!
Hej
Kan du kontrollera under Bokföring < verifikationer om det finns en bokföring på 2024-12-31 som heter momsredovisning 2024.
OM en finns så kan du bara bortse från meddelandet.
/Joachim
Hej igen!
Ja, det finns följande:
Ver.nr. | Beskrivning | Dokumenttyp | Bokföringsdatum | Belopp |
A169 | Momsredovisning januari-december 2024 | Momsredovisning | 2024-12-31 | xxx |
Betyder det att jag kan bortse från varningsmeddelandet?
Hej
ja då kan du bortse från meddelandet.
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.