Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Elisabeth21
MEDLEM

Bokföra årsbonus/mängdrabatt till kommande inköp

Får av en leverantör ett brev med den årsbonus jag kan handla för under kommande år. Hur skall denna bokas korrekt för att jag sedan skall kunna boka betalning av fakturor mot den?

Debet 4732 men kredit ?

Tänker boka leverantörsfakturan som vanligt men vid betalningen så skall jag ta det mot 4732 istf 1930.

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Du skulle kunna bokföra upp det så här:
1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer - debet
4732 Erhållna mängdrabatter (inkl. bonus) - kredit

Inget av kontona ligger aktiva i kontoplanen så du får välja att visa även inaktiva poster och sedan aktivera dem, för att kunna använda dem när du ska bokföra.
Elisabeth21
MEDLEM

Menar du då att jag betalar fakturan mot 1684? Jag har fått råd tidigare att har 4732 i debet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja när du bokför inköpet där du utnyttjar din bonus använder du konto 1684 istället för 2440 så blir det rätt. 

Tack för all hjälp men känner att jag behöver en sista klarhet för att civilingenjören skall greppa bonusbokningen.

Bonusbrev debet 1684 - kredit 4732
Levfakt journalföring debet 4010 - kredit 1684
Vid betalningsmarkering i systemet?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bonusbrevet kan du bokföra så här:
1684 debet
4732 kredit

När du utnyttjar din bonus blir konteringen vid inköpet så här:
1684 kredit
2641 debet
4010 debet

I samband med detta är leverantörsfakturan betald, eftersom du använder bonusen som betalningsmedel. Den fordran som fanns uppbokad mot leverantören är då bortbokad och saldot på konto 1684 är 0 igen.

När du gör inköp av varor utan att betala med bonus skulle konteringen kunna se ut så här istället:
2440 kredit
2641 debet
4010 debet

När betalningen sker bokförs den:
2440 debet
1930 kredit

Tack!!