Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stabo_
UTFORSKARE

Bokföra återbetalning till skattekontot gällande tidigare räkenskapsår

Hej,

 

Jag hade bommat FoU-avdraget och uppdaterade arbetsgivardeklarationer för 2019 (och 2020). För innevarande räkenskapsår så bokför man - såvitt jag förstått - återbetalningen till skattekontot med debet 1630, kredit 2731 men hur gör man för tidigare räkenskapsår, då bokslut redan är gjort?

 

mvh,

stabo

19 SVAR 19
CarinaEsp
CHAMPION

När bokslut redan är gjort så får nedsättningen av tidigare arbetsgivaravgifter gå mot resultatet. Normalt så bokför du väl arbetsgivaravgifterna på 7510. När det gäller nedsättning som avser tidigare år så hade jag skapat ett nytt 75-konto och döpt det till nedsättning tidigare år och lagt beloppet i kredit på det kontot.

 

Detta för att inte störa årets arbetsgivaravgifter på 7510 när man gör avstämning mot årets lönekostnader.

 

Tack för snabbt och tydligt svar!

 

mvh,

stabo

Hej,

 

Frågan är lite mer komplex än jag trodde. Efter diskussion med Skatteverket så har jag fått besked att inkomstdeklarationen (2) för 2019 skall uppdateras men inte bokföringen för 2019 eftersom ju bokslut har skett.

De återbetalade avgifterna (som härrör 2019) skall bokföras som en intäkt under 2020 och under 2020 "justeras bort så det blir plus/minus noll". Hur det sistnämnda sker är jag osäker på men har vänt mig till Skatteverket igen. Troligen är det något som får hanteras i deklarationen för 2020.

 

Om någon har kunskap så hjälp gärna till om/hur detta hanteras i deklarationen och i bokföringen.

 

mvh,

stabo

Hej Stabo, 

Här har jag tyvärr svårt att hjälpa dig måste jag erkänna, inte helt lätt att hitta information kring det. Förhoppningsvis får du lite klargörande från skatteverket som du, om du vill kan dela med dig av här så tar vi det en vända till. Eller som du skriver, så kanske en användare med kunskap inom området har råd och tips att ge. 🙂 


/My 
 

Hej Stabo,

 

Ska försöka förklara 🙂

 

Om du gör en rättelse av deklarationen avseende 2019 och minskar kostnaden där så får du en differens mot bokföringen. Det innebär att den kreditering som du gör på 75xx-kontot 2020 och som avser 2019 ska läggas tillbaka när du gör skatteberäkningen för 2020 eftersom den inte ska tas med i ytterligare en deklaration. Därmed ytterligare en fördel med att boka det mot ett eget konto för att enklare kunna identifiera posten när du gör bokslut för 2020. 

Posten blir alltså en "Ej skattepliktig inkomst" i nästa års deklaration eftersom den varit med i deklarationen 2019.

Hoppas att jag varit tydlig så du förstår hur jag menar.

//Carina

Hej @CarinaEsp ,

 

Stort tack för ditt förtydligande, nu tror jag att jag förstår hur det hänger ihop men en kontrollfråga i alla fall. Med "läggas tillbaka när du gör skatteberäkningen", avser du då att jag skall göra en manuell verifikation i bokföringen med datum 2020-12-31 och debitera 75xx eller är det enbart deklarationen du menar?

 

Återstår att se om jag kommer ihåg det när det är deklarationsdags men det tror jag :).

 

Jag skriver ytterligare i den här tråden efter att jag har uppdaterat inkomstdeklaration 2 för 2019 samt när Skatteverket har återkommit.

 

mvh,

stabo

När jag skriver "lägga tillbaka" så är det inget som du gör bokföringsmässigt utan endast i skatteberäkningen och deklarationen. Det är ofta ett antal poster som är bokförda, men som inte ska påverka det skattemässiga resultatet och som därmed ska "läggas tillbaka" i skatteberäkningen så att det inte påverkar underlaget för beräkning av skatt.

Bokföringsmässigt så gör man alltså ingenting åt dessa poster förutom att man i samband med att man bokför ser till att hålla isär det som är avdragsgillt och det som inte är avdragsgillt så att man lätt kan identifiera de "ej avdragsgilla" posterna när man ska göra skatteberäkningen.

Detsamma gäller då också intäkter som är skattepliktiga och ej skattepliktiga. Dessa är ju vanligtvis betydligt färre än de ej avdragsgilla posterna.

 

@CarinaEsp ,

 

Återigen tack för tydligt och bra svar. Jag gör som sagt ett inlägg efter att jag fått Skatteverkets svar.

 

mvh,

stabo

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carina,

Jag sitter i samma sits och har fått tillbaka pengar ifrån skatteverket för tidigare redan bokförda år. När du skriver "kreditera 75xx", vilket konto ska jag då använda att debitera? blir det:

debet 1630

kredit 75xx 

?

Räcker det att göra denna bokföring förutom att rätta inkomstdeklarationen för de tidigare åren? Behöver jag inte skapa några andra verifikationer för detta, t.ex. blanda in 2731-kontot..?

Mvh

Mårten

Hej Mårten,

 

Vad är det för återbetalning du har fått? 

Gäller det slutskattsedel eller något annat?

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har kunnat göra avdrag för forskning och utveckling. Eftersom jag fick reda på det förra året så gick jag tillbaka och rättade arbetsgivardeklarationerna för år 17-18 och fick de pengarna som en klumpsumma under 2020.

 

Jag fick pengarna till mitt skattekonto 29/6. ska jag då sätta det som 7510 kredit och 1630 debet?

Sedan fick jag pengarna överförda från skattekontot till mitt företagskonto den 7/7 och då bokförde jag det som 1930 debet och 1630 kredit.

Hej,

 

Jag hade nog gjort ett nytt konto t ex 7511, justering arbetsgivaravgifter tidigare år, för att hålla isär det från årets arbetsgivaravgifter.

Har du tagit hänsyn till nedsättningen i tidigare deklarationer? Om du gjort det så måste du tänka på det när du gör årets deklaration så att du inte har med nedsättningen i resultatet för flera år.

Hej,

 

Jag ska försöka sammanfatta mina erfarenheter från samma angenäma problem. Förutom redovisning av arbetsgivaravgifterna (som Carina har kommenterat) så måste du hantera deklarationen (om det inte är små belopp men i så fall är det inte mödan värt, kolla med Skatteverket om du är osäker).

 

- Uppdaterade arbetsgivardeklarationer ger en påverkan på resultatet för det aktuella året och därför måste inkomstdeklaration (INK2) uppdateras för dessa år. I det här fallet ökar det beskattningsbara resultatet.

- INK2 uppdateras genom att beloppet i ruta 4.13 ökas det år som avdraget gällde. Bokföringen uppdateras inte eftersom du har gjort bokslut.

- I deklarationen för det år du får tillbaka pengarna så justerar du ned INK2 ruta 4.13 med samma belopp. På så sätt så tar skatteeffekten ut varandra.

- Notera att ändring i ruta 4.13 påverkar 4.15 som slutligen påverkar 1.1

 

För bokföringen så rekommenderas att du bokför den extra skatten på ett separat konto, exempelvis 8920 "Skatt p.g.a. ändrad beskattning". På så vis håller du isär årets beskattning (konto 8910). Om jag minns rätt multiplicerar man ökningen av resultatet med bolagsskatten (21,4%) och bokför det på 8920. Om bolagsskatten ändrats från det tidigare året så kan det behöva beaktas. Detta bokförs på ett separat verifikat daterat den 31/12 det år du fick tillbaka pengarna med 8920 Debet, 2510 Kredit.

 

Jag redovisade återbetalningen till Skattekontot 1630 Debet, 75xx Kredit på ett separat verifikat daterat den sista i månaden då pengarna fanns på Skattekontot.

 

Hoppas det hjälper! Jag fick ovärderlig hjälp av Speedledgers support och supporten för Årsredovisning Online för att lösa detta.

 

mvh,

stabo

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! Väldigt tydligt och bra förklarat! Nu vågar jag ge mig på ett försök.

Kul om kunskapen kommer fler till nytta. Hoppas jag inte glömde något men tveka inte att skriva i tråden igen så skall jag försöka komplettera vid behov.

 

mvh,

stabo

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Stabo,

 

Jag ska begära omprövning (ansöka om) FoU för åren 2015-2019.

Behövde du enbart justera punkterna 4.13, 4.15 och 1.1 ? Eller behövde du även räkna ut skatten för punkt 4.3a (skatt på årets resultat)?

 

Gör man även ändringar i INK2R?

Som exempel:

3.8 (Personalkostn.) bör ju minska.

3.25 (skatt på årets resultat) justeras.

2.28 (Fritt eget kapital) ?

m.m

 

Eller gör SKV dessa beräkningar utifrån justeringar i INK2S enbart?

 

Mvh,

Milcon

Hej @Fd medlem ,

 

Jag gjorde bara dessa ändringar i INK2. Vill du vara helt säker så kollar du med Skatteverket. De brukar svara tydligt och tämligen snabbt.

 

Notera att deklarationen enbart är en del, själva reduktionen av arbetsgivaravgifter får du genom att uppdatera arbetsgivardeklarationerna. Inkomstdeklarationerna behöver uppdateras för samtliga år eftersom resultatet förändras. Sedan behöver den skattemässiga effekten hanteras i bokföringen, men det görs enbart i år.

 

Hoppas det löser sig!

 

mvh,

stabo

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen @stabo_ 

 

Tack för svar så snabbt!

INK2R och INK2S är ju bilagor till INK2, varav punkterna 2.X-3X tillhör INK2R och 4.X tillhör INK2S.

Antar du menar att du enbart justerat punkterna 4.13(+) och 4.15 i INK2S då? Resten av punkterna har du lämnat oförändrade sedan första ordinarie inskickade blanketter? I det fallet bör ju SKV räknat ut resten åt dig(?) då punkt 4.3a (skatt på årets resultat) borde ökat, och därmed påverkat p4.15.

(p4.15 ökar med summan av p4.13(+) plus skillnaden som uppstått i p4.3a).

 

Främsta frågan lyder egentligen,

Vilka punkter har justerats, och vilka har lämnats oförändrade, för samtliga blanketter?

 

Mvh,

Milcon

Hej @Fd medlem,

 

Det stämmer att fälten 4.13 och 4.15 refererar till INK2S och 1.1 till huvudblanketten och det var endast dessa jag justerade.

 

mvh,

stabo