Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Haneen 1
MEDLEM

avskrivning av bilkostnad

Skulle ni kunna förklara hur man gör avskrivning av bilkostnad vid bokföring, känner mig lite osäker, om vi säger att jag köper en bil på 50000kr? 

1 SVAR 1

Innan vi pratar om avskrivningen så är det även väldigt viktigt att du gör rätt med momsen. För beroende på hur bilen ser ut och vilken verksamhet du har så är momsen inte avlyftsbar. Så kolla upp det, eller kommentera här med vilken sorts bil du köper så svarar jag (eller någon annan). Och tänk även på förmånsreglerna för bilar samt körjournal om du vill undvika det.

Bilköpet bokförs som en tillgång och hamnar då i 12xx-serien. 1240 är väl den grupp som avser fordon om man vill hålla isär dom. Så det är där du bokför den. Du skall även ha ett anläggningsregister (sidoordnat) för dina anläggningstillgångar, vilket det här blir. Avskrivning sker sedan planmässigt. Om du då t.ex anser att du tänker ha den här kvar i 5 år så skriver du av den med en 60-del varje månad. Bokas (om du bokat inköpet på 1240) med kredit 1249/ackumulerad avskrivning fordon och debet 7834/avskrivning fordon.

Det är lite knivigt det här med avskrivningstiden. Låt säga att du anser att den bara blir kvar i 3 år. Då får  du problem med dom skattemässiga avskrivningsreglerna som inte tillåter en avskrivning till noll på kortare tid än 5 år. Har man många inventarier så märks det kanske inte i mängden men har man bara en inventarie så går det inte att skriva av den på 3 år. Det finns en bilaga för skattemässigt restvärde som håller reda på det och som man måste göra. Lycka till!