Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jo-Sil
UTFORSKARE

Bokföra återbetalningsbeslut SKV

En kund fakturerades med ROT och SKV beviljade samt betalade ut vårt sökta ROT-belopp.

Pga att kunden hade ett försäkringsärende beslutade sedan SKV att ångra ROT-beslutet. Vi fick därför ett återbetalningsbeslut, att betala tillbaka ROT-beloppet till SKV.

Kunden fakturerades beloppet och har betalat.

ROT-beloppet var 1987 kr (inkl. moms) och återbetalningsbeloppet är 2031 kr, varav 44 kr ränta.

Hur konterar jag nu den betalning vi gjort till SKV? Blir detta korrekt?

Kredit 1930) 2031

Debet 2610) 397,40

Debet 3015) 1589,60

Debet 8410) 44

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag tycker det låter rimligt så som du ger förslag på. Det enda är att normalt sätt brukar ränta som gäller skattekontot inte vara avdragsgilla och man bokför de mot tex 8423. men frågan är om denna räntan inkluderas i detta eller inte. Detta är bäst att dubbelkolla med Skatteverket, alternativt att du lever med att den summan blir ej avdragsgillt för att vara på den säkra sidan. 

 

Normalt sätt brukar man använda 2611 och inte 2610, så dubbelkolla gärna hur du bokförde momsen sen innan och använd samma bokföringskonto även här. Denna verifikationen skall spegla den tidigare bokfört när det gäller Skatteverkets ROT beslut när det gäller bokföringskontona och beloppen. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack för ditt svar!