Hur bokför jag en avskrivning av del av lån? Lånet är idag bokat på konto 2390. Detta blir ju pengar som företaget "fått" av långivaren, ska det således skattas?
Löst! Gå till lösning.
jag skulle nog lägga det nere på ett 80-konto, gäller båda bolagen. Kostnad resp intäkt.
Skattemässigt måste man nog ha mer information om varför man skriver ner det. Kan tänka mig att det kan vara icke skattepliktigt resp icke avdragsgillt?
Hej,
Mitt tips är att du frågar Almi, då detta känns lite speciellt. De borde ha full koll på om detta är avdragsgillt t ex, eller inte, vilket ju påverkar hur det ska bokföras.
//Tina
Hej Maria,
Tack för din återkoppling. Alltid bra att kunna fylla på kunskapsbanken :-).
//Tina
år 2001 fick jag mitt barndomshem som gåva av min far, då gåvoskatten fortfarande tillämpades på den tiden gjordes ett reverslån till min far som skrevs av med 10000kr/år och jag betalade ränta på 1% år, nu i år pga att min pappa flyttat in på äldreboende fick jag resterande del av reverslånet i gåva. då det är som mest fördelaktigt för honom ekonomiskt. det jag undrar är hur jag nollar detta lån i bokföringsprogrammet inför deklarationen 2020 lånet ligger på konto 2300 tacksam för hjälp med detta Med vänlig hälsning Mikael
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.