- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra avskrivning av lån
Hur bokför jag en avskrivning av del av lån? Lånet är idag bokat på konto 2390. Detta blir ju pengar som företaget "fått" av långivaren, ska det således skattas?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag kan inte svara helt hundra på vad gäller den skattetekniska delen, men jag hade bokfört enligt följande:
2390 Debet
3990 Kredit
Det är ju en rörelseintäkt som ju påverkar vinsten i företaget och skall beskattas som "allt annat"
Davor
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
jag skulle nog lägga det nere på ett 80-konto, gäller båda bolagen. Kostnad resp intäkt.
Skattemässigt måste man nog ha mer information om varför man skriver ner det. Kan tänka mig att det kan vara icke skattepliktigt resp icke avdragsgillt?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag funderar på om detta är nedskrivning av lånet eller amortering?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Mitt tips är att du frågar Almi, då detta känns lite speciellt. De borde ha full koll på om detta är avdragsgillt t ex, eller inte, vilket ju påverkar hur det ska bokföras.
//Tina

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag valde att kontakta redovisningsbyrån som vi tar hjälp av ibland. Där fick jag rådet att bokföra bortskrivningen av ALMI-lånet som en övrig intäkt (konto 3990), dvs beskattningsbar intäkt. Det andra lånet som skulle skrivas av bokas som aktieägartillskott (konto 2093), eftersom företaget som eftergivit del av lånet sedan tidigare är aktieägare i företaget. Det är mycket att tänka på! 🙂
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Maria,
Tack för din återkoppling. Alltid bra att kunna fylla på kunskapsbanken :-).
//Tina

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
år 2001 fick jag mitt barndomshem som gåva av min far, då gåvoskatten fortfarande tillämpades på den tiden gjordes ett reverslån till min far som skrevs av med 10000kr/år och jag betalade ränta på 1% år, nu i år pga att min pappa flyttat in på äldreboende fick jag resterande del av reverslånet i gåva. då det är som mest fördelaktigt för honom ekonomiskt. det jag undrar är hur jag nollar detta lån i bokföringsprogrammet inför deklarationen 2020 lånet ligger på konto 2300 tacksam för hjälp med detta Med vänlig hälsning Mikael