Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra bankkredit

Hejsan.

(Många frågor idag)

Jag har skaffat bankkredit på mitt konto.

När jag gjorde det så drogs det 300 kr för uppläggningsavgift, 2440 kr togs ut och 1456 kr för kreditavgiften.

Hur bokför jag dessa saker?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Nu har jag kikat runt lite och egentligen bör man nog skifta mellan konto 1930 och 2330 beroende på om krediten utnyttjas eller inte. Men eftersom det innebär svårigheter att snabbt och enkelt kunna stämma av likviditeten så bokför många företag endast på 1930. Så jag tolkar det som att det måste vara ok att använda bara 1930 under året. Däremot till årsbokslutet kan jag tänka mig att du behöver göra en ombokning till 2330 om du har en utnyttjad kredit.

De flesta avgifter kan bokföras i kontogrupp 69 eller 65, du har exempelvis 6570 - Bankkostnader som du kan använda för uppläggningsavgiften.

När det gäller kreditavgiften så brukar detta hanteras som räntekostnader. Du kan använda förslagsvis konto 8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit till detta.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annie.

Tack för ett bra svar.
Uppläggningsavgift på konto 6570
Kreditavgift på konto 8413
Måste fråga banken vad 2440 var för summa. (Det är 2440 kronor uttagna i samband med att jag skaffade kredit, inte konto 2440)

Återkommer om jag behöver när jag vet vad för slags uttag 2440 kronor är för...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annie.

Nu har jag fått svar från banken.

Det var kostanden för företagsinteckningen, säkerheten för checken...

Hur bokför jag den?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Vad jag kan läsa mig till så bokförs inte företagsinteckning (företagshypotek). Och upprättar du ett förenklat årsbokslut ska inga ställda säkerheter lämnas i anslutning till det förenklade årsbokslutet.

Är det istället en expeditionsavgift eller stämpelskatt som dragits i samband med företagsinteckningen bokför du det förslagsvis som en avgift likt uppläggningsavgiften.

Kontrollera vad som gäller i ditt fall.