Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Håkan S
MEDLEM

Bokföra beslut för hög arbetsgivaravgift

På grund av att jag inte läste på vad "Första anställda, reducerad arbetsgivaravgift" egentligen betydde när jag startade AB't har jag nu fått lite backning på föregående års arbetsgivaravgifter.

 

På skattekontot finns nu rader som

"Beslut 12311 arbetsgivaravgift februari 2020" 2503kr", en sån per månad.

Vilket konto ska detta bokföras på egentligen? Jag blir inte riktigt klok på hur det egentligen ska göras.

 

Sen efter det har jag lite inkomstdeklaration osv att göra om också men det tar jag senare.

 

eEkonomi's egna förslag är 2940 men det används inte annars för arbetsvigaravgifter och jag kan inte riktigt hitta hur det ska göra på "rätt sätt". 
Tacksam för all hjälp i frågan

Med vänlig hälsning, Håkan 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. I och med att du under det året bokförde upp en högre kostnad för arbetsgivaravgift, så bokför du dessa beslut mot 751X i kredit och 1630/2012 debet för att få krediterat föregående års kostnader som var för höga. I och med att 2020 är stängt så får detta hanteras nu i 2021 när besluten tagits. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej,

 

Tack för svar

på skattekontot ser det ut såhär efter importen av transkationer från skv.

Vilket konto ska det bokföras där?

Screenshot 2022-02-11 at 09.45.18.png

 

Screenshot 2022-02-11 at 09.49.59.png

 

Hej igen!

 

Ah förlåt, jag ser nu att jag missförstod och läste det som att du skulle få tillbaka arbetsgivaravgifter men ser nu att du skall betala mer. Ber om ursäkt för det! I sådana fall så bokför man följande: 

 

1630 med 5 303 i kredit

751X med 5 303 i debet

 

7510 är det vanliga bokföringskontot man använder för arbetsgivaravgifter. Så det blir samma konton som jag skrev ovan, bara omvänt. Principen nu i och med att du skall betala mer är att du bokförde för lite kostnad i 2020 och behöver nu korrigera det i 2021 genom att bokföra som ovan.

 

Ha en fin helg!

/ Josefine