Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning från Tradera

Hej,

 

Jag har precis startat en enskild firma som använder Tradera som plattform för ehandel. Jag har precis börjat lära mig eEkonomi Smart och tycker att det fungerar bra, men jag har en liten undring som jag hoppas att någon ska kunna hjälpa mig med.

 

På Tradera har mina kunder möjlighet att använda bland annat swish, kortbetalning och Paypal för att betala sina inköp. Ibland swishar de direkt till mitt företagsnummer, och ibland swishar de via "Traderabetalning", dvs att de swishar till Tradera som sedan vidarebefodrar betalningen till mig. På mitt bankkonto kan det ju se olika ut beroende på hur kunden valt att göra, men jag blir förvirrad över hur jag bäst bokför detta. En swish direkt till företaget bokförs ju som swishbetalning, men har de swishat via Tradera så ser det lite annorlunda ut på kontot. Ska jag ändå bokföra det på samma sätt, kunden har ju ändå swishat?

 

I de fall de använder sig av Paypal eller bankkort när de betalar via Tradera så har jag hittills bokfört det som kortbetalning, men jag är osäker på om något av alternativen känns helt rätt.

 

Vad tror ni om detta?

 

Tacksam för svar, trevlig kväll.

 

/Robert

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag har kanske missförstått din fråga så du får ursäkta om svaret blir otydligt men,

 

Om jag förstått rätt får du in inbetalningar på ditt bankkonto/Företagskonto och att du hanterar dessa i Kassa- och Bankhändelser. Texten/referenserna på inbetalningarna gör att du kan särskilja mellan swish direkt till ditt konto, swish via Tradera och kortbetalningar via Tradera. 

 

I bankhändelser matchar du alla inbetalningar som Övriga insättningar fördelat på olika intäktskonton beroende på vad det är som kunden köpt (varor eller tjänster).

 

Så mitt svar blir att du ska bokföra fördelat på olika intäktsslag och inte på olika betalningssätt. Fördelning på betalningssätt har du redan i referenstexten.

 

Säljer du bara varor så kan all försäljning bokföras på ett konto (t ex 3051) och moms.

 

MVH

RoffaK

 

PS Och som sagt om mitt svar gör dig mer förvirrad så kasta det i papperskorgen DS

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Tack för ditt svar!

 

Det är nog mer jag och min okunnighet som skapar förvirring.

 

Jag syftade främst på när man exempelvis skapar och bokför en kundfaktura, där man också kan markera kunden som betalande med (bl a) swish eller bankkort. Jag markerar ju definitivt "swish" när kunden swishar direkt till mitt nummer, och detta är ju också väldigt tydligt i kontoutdraget. Gör jag likadant om kunden swishat via Tradera? I dessa fall ser bankhändelsen på kontot ut som en insättning från Tradera, trots att kund har swishat.

 

Jag säljer varor, och dessa bokförs ju på konto 3051, som du skriver. Men efter en skapad kundfaktura skapas ju samtidigt en separat verifikation som "kundfodran" eller "förväntad inbetalning" för swish eller bankkort. Det är pga dessa som jag undrar hur pass stor roll det spelar. 

 

När jag sen ska matcha bankhändelser har jag hittills använt just "betalning för faktura XXX", inte övriga insättningar.

 

Blir det rätt, tro, eller gör jag allt bak och fram?

 

Som sagt, nybörjare.

 

/Robert

Hej

 

Om inbetalningarna ska matchas mot en kundfaktura gör du helt rätt och kan glömma Övrig insättning.

 

I den första delen tycker jag att du ska "bokföra" som swish även om det ser lite annorlunda ut på kontot. Vid eventuella kontakter med kunderna kommer de sannolikt att beskriva sina swishbetalningar som swish även om det gått via Tradera.

 

MVH

RoffaK

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Tack för dina svar och att du tog dig tid!

 

Man lär sig något varje dag.

 

/Robert