Hej!
Ett direktavdrag betyder att du får ta upp hela kostnaden för ditt inventarie samma år som inköpet sker, detta påverkar ditt resultat.
Avskrivningar görs om inventariet räknas som en anläggningstillgång. Då påverkar inventariet inte resultatet utan det är själva avskrivningen som räknas som kostnad det året. Man kan säga att man fördelar kostnaden för inventariet på flera år.
Du måste göra årliga avskrivningar om ditt inventarium har ett inköpspris på ett halvt prisbasbelopp och har en användningstid på 4 år eller mer.
Konto 5410 är precis som du säger en samlingspost, vill du precisera ditt inköp kan du skapa exempelvis konto 5411.
Detta är kostnadskonton som påverkar resultatet och alltså ska användas om inventariet ska påverka ditt resultat direkt (direktavdrag).
Konto 1250 är ett tillgångskonto, och på samma sätt här kan man skapa underkonton för att specifisera inköpet. Kontona som börjar på 1 påverkar tillgångarna och är alltså ett konto för inventarier som räknas som anläggningstillgångar.
Det som avgör vilket kontonummer du använder är alltså om det ska ske direktadrag eller om du ska göra avskrivningar.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~