Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Företagare5
MEDLEM

Bokföra biljetter sålda via biletto

Hej! Jag har sålt biljetter via Billetto (en hemsida som hjälper till med biljettförsäljning) till en föreställning. Alla som har köpt biljetter har gjort det via dem, och efter eventet är klart har jag fått en klumpsumma av dem efter de har dragit kostnader före deras tjänster. 

Vilka konto ska bokföra dessa pengar på? 

7 SVAR 7
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du skall bokföra det på följande sätt när du får in summan på företagskontot. Observera att du kan behöva hantera det annorlunda vid årsskiftet då intäkten måste läggas på rätt år. Dvs får du en utbetalning i det nya året som berör försäljning i året innan så skall den försäljningen i i året innan.

Löpande under ett år kan du hantera det på följande sätt

1930 Debet (Insatt belopp)
3053 Kredit (Nettoförsäljning)
2631 Kredit (6 % moms på försäljningen)
6050 Debet (Deras nettoprovision)
2641 Debet (Moms på provision)

/Joachim

Företagare5
MEDLEM

Hej! OK. Jag tror jag fattar, men vill du visa med ett exempel?  Jag har enskild firma förresten så det framgår. 

På utbetalningspdfen har jag fått dessa kategorier: (siffror är bara exempel )

Total revenue: 6000

Total service fee including VAT: -300

Total Remaning amount: 5700

Fe overview

Biletto fee including VAT 25 %: 200

Mobile paymeny fee including VAT 25 %: 100

Total fee inclunding VAT: 300

Total VAT: 75

Vilken ska in vart i de där kontona? 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det bokförs på följande sätt. Det ser ut som Biletto har sin verksamhet i ett annat land så då blir konteringen på detta sätt.

Joachim

Företagare5
MEDLEM

Tack! Förstår bara inte hur du får fram siffror till konto 3053 och 2631? Hur räknar du fram 5 660,38 och 339,62?

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det räknar systemet ut åt dig om du har denna ruta ikryssad och väljer rätt konto med rätt momskod.

Annars kan du använda denna sida för att räkna ut det. Välj rätt momssats och fyll i beloppet inkl moms.

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/skatter/rakna-ut-moms

/Joachim

Företagare5
MEDLEM

Hej igen! I min uträkning blir det inte jämt ut i kredit och debit. Vad gör jag för fel?Skärmbild 2025-04-24 115641.png

Hej

Försäljningen som du lagt in i kredit skall vara försäljningen innan provisionen är avdragen så den blir 6 792 (6350,70 + 441,30)
Sedan har den omvända momsen fel belopp också. 

Konteringen du skall göra skall se ut på detta sätt.

/Joachim