Hej
Jag har en vinst och hörde att man ska bokföra skatten (20.6% eller liknande) innan avslut av året, stämmer det?. Jag har visma eekonomi och deklarations/årsavslutmodulen, då sker väl detta automatiskt?
Annars ska jag räkna ut skatten på vinsten och bokföra innan 2023?
Hej
I Deklaration/Årsredovisning finns en flik "Skatteberäkning". Den avslutas lägnst ned med en förfrågan om Resultatplanering. Efter val görs en automatisk beräkning av Årets skatt som sedan bokförs när du Överför Bokslutsverifikationerna till Visma eEkonomi.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Jag hade analys på min bokföring och fick beskedet att de inte såg bokföring av bolagsskatt. Det görs alltså aldrig manuellt? Jag har ju modulen Årsredovisning (blir mer och mer tveksam om den gör rätt eftersom haft problem med den tidigare år) och inga avsättningar. Vilket är bolagsskatts kontot? Men om allt ok efter jag valt i modulen (dvs inga avsättningar) så borde det då finnas minus på bolagsskattekonto, vilket är det kontot?
Hej
När du valt Resultatplanering bokförs Årets skatt på konto 8910 och som skuld på konto 2510 Skatteskulder (ver S1 i ÅR-modulen). Observera att bokslutsverifikationerna måste vara "Överförda" för att du ska kunna se dem i Visma eEkonomi Huvudbok.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Toppen, tack för svar, med "överförda" menar du att jag använt deklarations/årsavslutmodulen? konto 2510 nollställs sedan varje år vid årsslut bokföringen? Eller är 2510 något sorts samlingskonto som hänger med från år till år, har AB
Hej
Exakt. När du är klar med ditt bokslut och ÅR i Deklaration/Årsavslutsmodulen överför du bokslutsverifikationerna till grundbokföringen i eEkonomi så att det stämmer överens.
Skatteskulden på konto 2510 ligger kvar tills du får slutskattsedel för 2023 (december 2024). I och med att den slutliga skatten inte debiteras ditt skattekonto förrän mars 2025 kommer kontot en tid innehålla både 2023 och 2024 beräknade skatt så i viss mån blir det ett samlingskonto.
Vänliga hälsningar
RoffaK
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.