Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra bort leverantörsskulder

Hej!
Fram till detta år har jag använt mig av en redovisningsekonom men iom att jag blev tvungen att trappa ner tog jag över bokföringen själv. När vi avslutade samarbetet så skickade hon uppgifter till mig som jag la in i systemet.
Det finns en post som heter 2440 Leverantörsskulder -8118kr. Är det fakturor som jag fått innan årsskiftet men betalat efter? Isåfall är de redan betalade och bokförda men jag har inte kvittat dem mot kontot? Går det att lösa och hur? 

Mvh Alexandra
9 SVAR 9
KjellP
CHAMPION

Du har rätt i att det handlar om fakturor som hört till föregående års kostnader, men som betalats efter årsskiftet.

Du får gå tillbaka och se hur du har hanterat dessa betalningar. Därefter får du göra en ändringsverifikation där du krediterar det konto som du bokfört detta på och debiterar 2440.

Gissningsvis har du råkat bokföra dessa fakturor som en kostnad även på det nya året. Då behöver du också göra en rättad momsdeklaration om du har kvartalsmoms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Behöver jag (på något sätt) ta bort den förra momsdeklarationen eller kan jag lägga ändringarna på denna och betala (har kvartal) momsen nu?
KjellP
CHAMPION

Nu blir det mest antagningar från mig, eftersom jag behöver gissa hur du gjort.

Felet som uppstått har sannolikt skett i januari månad, eftersom fakturorna för det mesta har 30 dagar.

Om du nu bokfört fakturorna som en kostnad en gång till när de betalades så har du gjort en momsdeklaration för det första kvartalet.
De första månaderna under året bör vara låsta i bokföringen, så då kan du inte gå in och göra ändring i dessa månader.

Därför ska du göra rättelsen i den månad felet upptäcktes, alltså blir det i december där du upptäckte felet i bokslutsarbetet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har fått ta över från någon, måste du begära att få en specifikation över vilka fakturor som tillhör 2440, en reskontra alltså. Du måste ju få veta vad som ligger på det kontot vid brytpunkten, annars riskerar du allt att gå fel!

Samma sak gäller för kundfakturorna, konto 1510. Du måste få en spec där också.

//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Kjell! Ska kolla upp mer noga så inget blir fel igen.
---
Har använt ekonom tidigare men tagit över pga nedtrappning och att det var så mycket strul med henne så hon har tyvärr ingen koll på detta. Dock är det ju mitt företag så kan gå tillbaka i papperna och kolla vilka fakturor det gäller. Såklart förstår jag det hela måste göras rätt och det är också därför jag frågar då många här sitter med mycket kunskap.
KristinaB
MEDLEM

Jag har en besläktad fråga: jag behöver bokföra bort ett belopp från konto 2448. Det finns med sedan dec-15, men var felaktigt bokfört från början så det finns ingen motsvarande inbetalning i jan -16 att bokföra det mot. Jag har tagit över bokföringen själv sedan jan-17 och försöker få ordning i lite felaktigheter som jag fick "ärva" av firman som gjort detta åt mig tidigare. Så frågan är: vad ska jag boka mot för att få bort summan från 2448?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du inte kan gå bakåt och ändra på ursprungsdatum, ändrar du nu, som du själv föreslår. Jag skulle lägga det på samma konto som det ursprungligen var bokfört mot, men det kanske är svårt. Då får du ta ett kostnadskonto som du lägger lite udda grejer på och 6990 är "Diverse övriga kostnader", som ett förslag. Det är bäst om det redan ligger en summa på det konto du väljer så det inte ser underligt ut. Jag menar, skall du boka bort  en skuld hamnar du nya bokningen med kostnadskontot i kredit - som om du fått en kreditnota - och för att få det hela mindre iögonfallande är det bra ifall inte summan sticker ut alltför mycket.
KristinaB
MEDLEM

Jag har fått fram ursprungsfakturan genom att be min leverantör skicka den igen. Den var fel bokförd från början, skulle ha varit 2/3-betald. När sedan sista tredjedelen kommer in i jan-16 så bokförs den inte mot 2448 utan som en helt ny faktura (dessutom med fel belopp...). Bankutdragen försvann med fakturaunderlagen när jag lämnade dem till redovisningsfirman så jag har beställt nya bankutdrag från banken. Jag ska nog få ordning på det. Tack för hjälpen!
KristinaB
MEDLEM

2448-an har löst sig 🙂 Tack LW