Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anton_10
MEDLEM

Bokföra cykelförmån 2022 samt hantera löneförmån.

Hej,

Jag har tittat på att använda skatteverkets möjlighet att använda cykelförmån (max 3000 per år). https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/cykelforman.4.46ae6b26141980f1e...

Cykeln jag har tittat på kostar 16000 kronor och jag bedömer att företaget inte kommer behöva göra några reprerationer under cykelns livstid (vägledande 6 år).

Enligt min beräkning ger detta en löneförmån på 280 kr. Se nedan.

16000*1.23 = 19 680 kr

19680 / 6 = 3280

3280 - 3000 = 280 kronor

Vid inköp av cykeln tänker jag att jag bokför cykeln som förbrukningsinventarier och drar av momsen. Tänker att cykeln även används i tjänsten nämligen.

Hur gör jag sedan i lönedelen för att lägga dessa 280 kronorna som förmån? 

I visma eekonomi lön finns det en löneart som heter "förmån, tabellskatt"? Är det bara lägga in 280 kronor här en gång om året de närmsta 6 åren så blir det rätt?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Jag får inte riktigt ihop den beräkningen du gjort om man kikar på Skatteverkets vägledning kring hur man beräknar förmånen. Tar man ditt exempel så bör det nog bli följande:

Värdeminskning : 16 000/6=2 666

Kapitalkostnad : 16 000 x 0,0123=196,8 

I din beräkning så verkar du tagit 16 000 x 1,23 istället, dvs 123% istället för 0,0123 vilket blir 1,23%. Mitt tips är att läsa igenom vägledningen igen och göra om beräkningen för att kontrollera vad som blir rätt för dig och vad förmånen i sådana fall blir. 

Hur du sedan lägger in det i lönetillvalet i eEkonomi beror lite på hur man väljer att hantera den. Om man väljer att inte hantera det via någon löneväxling så kan du använda förmån, tabellskatt alternativt valet förmån, engångsskatt istället eftersom det är en engångsbelopp varje år som skall beräknas förmån på. 

Ha det fint!

Josefine

Anton_10
MEDLEM

Tack för påpekandet med kapitalkostnaden. Helt riktigt Josefine.