Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra depositionsfaktura för lokalhyra (fakturametoden)

Jag ska betala in en deposition för en lokal på tre månaders hyra och har fått en depositionsfaktura. Hur ska jag bokföra en fakturan enligt fakturametoden? Själva inbetalningen av depositionen ska bokföras (som jag förstår det) enligt:

 

- Debit 1383 Lämnade depositioner, långfristiga

- Kredit 1930 Kassa/bank

 

Men vid tillfället då jag fått själva fakturan... Den kan ju inte bokföras som en leverantörsskuld (konto 2440) som sedan vid betalning ska bokas bort? Depositionen ska ses ju som en tillgång. Hoppas att någon kan hjälpa mig med tips!

 

Tack på förhand! 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Beroende på hur långt avtalet för depositionen sträcker dig blir det en långfristig eller kortfristig deposition och det bokförs på två olika konton. 1689 - Övriga kortfristiga fordringar eller 1383 - Lämnade depositioner, långfristiga. (Kortfristig innebär att det återbetalas inom ett år). 
Jag försökte hitta information om hur man gör i ditt fall men tolkar det som att eftersom en deposition inte ska ses som en kostnad så ska den således inte faktureras utan att man normalt skriver ett avtal. Jag tänker precis som du att du ska bokföra inbetalningen enligt ditt förslag ovan, möjligen då mot konto 1689 istället, men det vet du bättre. Utifrån vad jag läst så är det den betalningen som ska visas och jag har svårt att hitta ett exempel när en faktura är inblandad så jag vågar inte ge ett hundra svar vad det gäller den biten. Skulle rekommendera dig att kontrollera det, antingen om någon annan användare här i forumet som har erfarenhet i frågan kan flika in eller om du för säkerhetskull bara dubbelkollar med din redovisningskonsult. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för ditt svar My! Mycket hjälpsamt. Ska försöka luska ut vad som gäller med inblandning av en faktura. 

 

Allt gott,

Joel 🙂