Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Bokföra differens mellan Lev faktura och kreditfaktura

Hej,

hoppas att någon kanske har en lösning på följande situation.

Använder Visma eEkonomi och tar emot fakturor från Visma direkt in i Visma eEkonomi.

 

Fick en faktura i mars månad från Visma som omfattar:

- Mottagning av 1st elektronisk faktura á 3 kr

- Visma Ekonomiöversikt á 195 kr för perioden Maj - Juni.

Totalt 248,00kr inkl. moms.

 

Fakturan bokförd och betalades, samt innan betalning så avslutades tilläggstjänsten Visma Ekonomiöversikt.

Detta ledde till att en kreditfaktura kom från Visma på 244,00kr inkl. moms för tidigare betalda faktura.

Notera differens om 4,00kr. Gäller 1st mottagande av elektronisk faktura.

 

Nu i maj kom en återbetalning in på företagskontot från Visma och den var på beloppet 248,00kr!

 

När jag skall göra matchning i Kassa och bankhändelser så får jag en differens om 4,00kr när jag matchar mot den kreditfaktura som finnns.

 

Men då kreditfakturan är på 244,00kr och återbetalt belopp från Visma är 248,00kr undrar jag...

 

Hur bokför jag denna differens om 4,00kr där Visma återbetalat för mycket?

 

Tacksam för en lösning så att bokföringen blir rätt.

 

//Andreas

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Öres-avrundning?

Jag tror att det säkerligen kommer att komma på nästa faktura att dessa 3,00kr exkl. moms kommer att tas ut igen och då får jag ju en diff i moms, samt att knåpa ihop den nya fakturan.

 

Kanske är en skitsumma att bry sig om, men om man vill ha det rätt, så är ju undrandes till hur man skulle bokföra det och mot vilket konto.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej @Adde12 

Jag har varit i kontakt med vår faktureringsavdelning för att se vad som gäller kring kommande fakturor. De 4 kr som det blev en differens på mellan kreditfakturan och utbetalt belopp är bortbokade hos oss och dem kommer inte läggas på någon kommande faktura till dig. Du kan alltså följa @Pacsac råd och bokföra det som en öresavrundning. 🙂

/My