Hej,
vi har sålt en maskin till annat företag - försäljningen gick via banken dvs. en faktura skickades ut bokförd som 1510 D, 3051 K, 2611 K. Maskinen är delvis avskriven men en del finns kvar, vid försäljningen får vi fram en vinst.
Nu går jag enligt instruktionerna om försäljning av inventarie. Har bokat försäljningen via Bokföring-Inventarier-sälj inventarie. Så långt inga problem. Men nu ska jag göra den manuella verifikationen och där förstår jag inte riktigt hur jag ska göra. Hela beloppet exklusive moms ska väll inte vara som vinst eller förlust? Ska jag här ta upp kontot för avskrivningarna igen?
Sedan är också frågan hur jag ska göra med registreringen av fakturan, går jag enligt instruktionerna för att registrera betalningen så har jag kvar fakturan som obetald och det blir fel på 1510 kontot.
Du gör en bokning enligt följande
1. Debitera konto 3051 med det belopp som du fakturerat kunden
2. Kreditera 12-kontot med anskaffningsvärdet
3. Debitera det 12-konto du använder till avskrivningarna med det som skrivits av fram till avyttringen
Med ovan tre bokningar på samma verifikation så ska det nu vara en obalans mellan debet och kredit, det motsvarar vinst eller förlust. Har du mer i debet än kredit så är det en vinst och den bokar du på 3973 i kredit, om det däremot är mer i kredit än i debet så har du en förlust och den bokar du på 7973.
Om du gör bokningen enligt "sälj inventarier" så måste du kreditera fakturan, men skicka inte ut den till kunden eftersom kunden ska betala beloppet du har fakturerat.
Vet inte om detta blir till hjälp för dig, är osäker på vad det är för system du bokför i och vet därför inte hur systemet jobbar. Tror att du kan få hjälp av supporten hur det ska hanteras rent programmässigt.
Tack, det åter mycket mer logiskt nu.
Jobbar i Eekonomi. Känns lite fel med krediteringen av fakturan, en det är nog det enda sättet antar jag.
Någon som vet hur detta fungerar just i Eekonomi?
Hej Martina,
Jag ser att du har kommit fram till en lösning tillsammans med Carina och du kan absolut kreditera fakturan och följa den skrivna hjälpen för Sälj inventarie. Du skriver att du undrar hur man gör detta i eEkonomi - är det själva krediteringen du undrar över? Om det är krediteringen du funderar på så kan du antingen ångra kundfaktura eller skapar du en kreditfaktura enligt instruktionen kreditera faktura. I skrivna hjälpen Sälj inventarie beskriver vi hur du bokför försäljningen rent programmässigt.
Nu hoppas vi du löser detta men om du fastnar eller behöver mer hjälp så är du välkommen att höra av dig!
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.