Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra dubbelbetalning som rabatt?

Jag har en regelbunden kund som nyligen råkat betala en faktura två gånger. Eftersom jag fakturerar hen i alla fall ett par gånger i månaden föreslog hen att jag drar av beloppet på nästa faktura. Jag tänkte göra det i form av rabatt på det överbetalda beloppet, med en anteckning om att det är det jag gjort som textrad.

Finns det något bokföringsmässigt skäl att inte göra på det viset? Hur bokförs egentligen den rabatt som skrivs in i en faktura i Visma eEkonomi? Om jag fakturerar 500 kr med 50% rabatt, bokförs det helt enkelt som en inkomst på 50% (250 kr), eller bokförs det som inkomst på 500 kr och utgift på 250 kr (och i så fall på vilket konto)?
2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

Huvudskälet till att inte göra på detta viset är att du kan få en felaktig momsredovisning. Sen återstår frågan om hur du tänkt bokföra dubbelbetalningen.

Föreslår att du bokför dubbelbetalningen på:

2420 Förskott från kunder Kredit

Fakturera kunden på normalt sätt nästa gång. Om du vill kan du på textrad i denna faktura påminna om att hen har ett tillgodo som kan avräknas vid betalning.

När hen delbetalar kommer bokar du bort saldot på 2420 mot kvarvarande fordran på den nya fakturan.

MVH
Rolf

Hej Roffak,
Gratulerar till en bra artikel om din aktivitet på forumet!

MVH

Kenneth