Hej,
Jag är nybliven kassör i en vägsamfällighet och skulle vara mer än tacksam om ni kan hjälpa mig med hur jag ska bokföra privata utlägg. Det gäller en händelse där en medlem har köpt ett par påsar vägsalt och därefter gett mig kvitto. Den andra händelsen han en annan medlem lagt ut pengar för kostnaden av ett rekommenderat brev.
Tusen tack på förhand och trevlig helg!
Löst! Gå till lösning.
Jag förutsätter att du ersatt utläggen genom överföring från vägsamfällighetens bankkonto. I så fall kan du enklast bokföra kostnaden mot det uttaget. Det gäller båda de händelser du anger i frågan. Vägsaltet debiterar du t ex förbrukningsmaterial 5460 och portot 6250, båda krediteras bankkontot.
Tack Annica för snabbt och tydligt svar! Det stämmer att överföringen skedde från samfällighetens konto. Krånglade själv till det när jag själv började läsa... När jag ändå har dig på tråden - har du möjligtvis förslag på konto för faktura där ett åkeri har skrapat vägen, lagt på bergkross och saltning? Fakturan är inte uppdelad utan en klumpsumma.
Det bör vara ett konto för underhåll av vägar inom samfälligheten, i kontogrupp 51. 5170 eller ett speciellt underkonto till det om ni vill separera underhåll av byggnader, vägar och annat.
Tusen tack! Jag förstår det som att vi skulle kunna skapa ett underkonto t.ex. 5180 eller använda 5170 och namnge det Underhåll av vägar. Stämmer det?
Det stämmer precis.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.