Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra eget uttag efter egen insättning

Hej. Min man och jag har ett aktiebolag som vi använder lite sporadiskt för konsultuppdrag. I år har vi köpt en ny grafisk dator till bolaget. Vi har bokfört inköpet som Egen insättning istället för Kassa, då vi betalade med egna pengar. Nu när det finns pengar i bolaget funderar vi på att ta ut samma belopp. Är det då så enkelt som:

 

KREDIT Företagskonto

DEBET Egen insättning

 

Jag har tidigare jobbat endast med enskild firma och är osäker hur jag gör i ett AB.

 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

 

Hur bokförde du kreditposten vid köp av datorn?

När man lägger ut pengar för sitt AB så kan man använda konto 2893 eller 2393 beroende på om det är kortfristigt eller långfristigt. OBS, använd endast ett av dessa konton då det är lättare att hålla reda på. Är ni två delägare så kan ni ha ett varsitt, t ex 2893 och 2894.

 

Vid köpet så ska det då ha bokats i kredit på t ex 2893. Det är då en skuld som företaget har till dig/er som ägare. Finns det nu pengar i bolaget så kan ni nollställa skulden genom att debitera kontot och kreditera banken vid uttag.

Det är jätteviktigt att saldo på 2893 alltid är noll eller i kredit. Finns det ett saldo i debet så innebär det att du har lånat pengar av ditt bolag vilket inte är tillåtet.

 

//Carina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack, Carina.
Jag har dessvärre använt konto 2018 Övrig egen insättning för kreditposten, så jag ändrar det. Jag hittade samma information precis i en annan tråd och förstår logiken.
Nu känns det mycket klarare!