Hej,
Jag råkade betala en leverantörsfaktura två gånger men har nu fått pengar tillbaka. Nu har jag två kassa- och bankhändelser, en med negativt belopp och en med positivt belopp. Kan jag på nåt smart sätt slå ut varandra eller hur går jag tillväga för att bokföra dem? Jag har ingen kreditfaktura på återbetalningen.
Det är 2 affärshändelser så du ska bokföra båda. Den felaktiga utbetalningen bokför du på konto 1680 och sen bokför du återbetalningen mot samma konto så tar de ut varandra.
Tack för snabbt svar! Bör jag skapa en ny leverantörsfaktura eller ett manuellt verifikat mot konto 1680 för den felaktiga betalningen? Och varför just konto 1680? Kortfristiga fodringar?
Tack!
Nix. ingen faktura, det ska inte påverka intäkter eller kostnader alls. Att jag föreslog 1680 är för att du ju får en fordran på leverantören när du har betalat fakturan från dem två gånger. Beroende på vilket program du använder gör du antingen en manuell verifikation eller matchar bankhändelserna mot det föreslagna kontot.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.