Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra en dator för 40 000 kronor - eEkonomi

Hej! 
Jag köpte en dator (direktbetalning) för 40 000 kronor och jag undrar hur jag ska bokföra den posten? Jag arbetar med tung musikproduktion och kommer att använda den här datorn i minst 3 år. Hur fungerar det gällande avskrivning m.m.?
6 SVAR 6
KenArd
CHAMPION

Hej Orestproductions AB,
Du kan bokföra köpet mot konto 1220/1221 exkl. moms, momsen drar du direkt. (2641?)
Avskrivningen görs efter uppskattad livslängd förmodligen med 1/36 del (3 år) månadsvis mot konton: 

1259 K
7835 D

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag inser ju att du förmodligen har koll KenArd, men får man verkligen göra skattemässiga avskrivningar på 3 år? Måste man inte använda överavskrivningar i så fall om utrymme finns? (Känns som jag borde läsa på lite om detta. Tror mina kunskaper är lite gamla kanske.)

//Tina

KenArd
CHAMPION

Hej Tina
Så säger min revisor på KPMG.
Känns konstigt om man ska avskriva något som redan är en artifakt efter 3 år;)

Det är väl livslängden som avgör enligt min revisor men det kan fortfarande vara fel, bara en människa trots allt.

MVH

Kenneth
Fd medlem
Inte tillämpbar

Revisorer brukar ju normalt ha koll. Jag får läsa på lite.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! 
Den här datorn kommer definitivt inte att vara en artefakt efter 3 år. Dels så är det en Apple-dator (deras absolut bästa maskin, Mac Pro) som ligger år före alla PC-utvecklare. Dels så har den också Apple Care, DVS 3 års heltäckande garanti i hela världen. 

Gällande avskrivningskonton (1259 K 7835 D), läggs det automatiskt per månad eller måste jag komma ihåg och bokföra detta varje månad i 3 år? 
Annars gör jag nog ett direktavdrag vilket jag förstått att man får göra just när det gäller datorer. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Lägger du in din inventarie under Bokföring - Inventarier måste du manuellt gå in varje månad (om det är månadsvis du ska redovisa) och göra avskrivningar. 

Detta gör du genom att gå in på din inventarie - klicka på den och välj åtgärder - gör avskrivning.

Hoppas det besvarade din fråga, återkom annars. Mer information om inventarier hittar du inne på Skatteverkets hemsida

/Hanna