Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra ersättning från försäkringsbolaget för skrotad bil

En bil som är bokföra 1251 har krokat och försäkringsbolaget har bestämt att inte reparera bilen och kommer skrota. bilen är värderad 40.000 kr , självrisk 5000 , 2351 är 18000 kr och jag kommer få 17000 kr.

jag har köpt bilen  32000 kr ex. moms. Hur kommer jag bokföra värdering  ?

1251 : K : 32 000 

????  : K : 8 000

6320 : D : 5 000 

2351: D  : 18 000

1930 : D : 17 000

 

 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Faranm,

Jag kan se att du använder programmet Visma eEkonomi och här finns en funktion för utrangering av inventarier. För att kunna hjälpa dig på bästa sätt så behöver vi veta om du har lagt in bilen som ett inventarie i programmet? 

Du kan titta under Bokföring - Anläggstillgångar så ser du om bilen finns upplagd där. 

Hör av dig med mer information så ska vi gärna hjälpa dig vidare sedan. 
/Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

ja bil är upplagd anläggstillgångar på konto 1250.

Hej igen,

Vad bra att du hade bilen inlagd som ett inventarie i Visma eEkonomi. Då behöver du börja med att utrangera inventarie och för det har vi en instruktion som heter Åtgärder för anläggningstillgångar. Du ska klicka där det står Utrangera anläggningstillgång. Då kommer programmet hjälpa dig och boka bort bilen från inventarielistan.

 

Jag har suttit och jobbat med ditt ärende och tycker att du skulle behöva höra med din redovisningskonsult gällande vilka konton du ska använda och hur du ska hantera saker som man behöver kunna för att sköta sin redovisning t ex avskrivningar av inventarier mm. Redovisningskonsulten ser hela din bokföring och kan ge råd utifrån helheten och vad som är bäst för dig. 

Här har du bokfört bilen som en dator och jag vet inte om du kanske borde börja med att boka om till ett konto för bilar? Du har även förslag på att använda kontot 2351 Fastighetslån men det känns inte rätt. Jag är inte själv redovisningskonsult men mån om att din bokföring ska bli korrekt och därför vill jag att du hör av dig till din redovisningskonsult och reder ut hur du ska hantera detta. 

 

Behöver du sedan hjälp med hur du ska hantera det i programmet är du varmt välkommen att höra av dig igen för jag vill gärna hjälpa dig men just nu är det ganska rörigt med dina konton. 

 

Vänliga hälsningar Tinna