Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

SGSF__
MEDLEM

Bokföra ett stipendium

Vi har i vår förening att ledare nomineras och får ett stipendium från 2 st olika fonder som vi har skapat. Dom här fonderna är skapade hos Swedbank och Danske Bank. Vi har tagit ut pengar från vårt Postgironummer som vi har hos Nordea och delat ut till dom som fick stipendium. Vi har dok inte fört över pengar från Swedbank och Danske Bank till Nordea än. 
Nu är min fråga hur ska jag bokföra detta tills det att vi har fört över från dom här bankerna? Funderar på att skapa ett konto i bokföringen som heter Stipendium och att man bokför in dom uttagen på det kontot och sen när överföringen från Swedbank och Danske Bank och när det är gjort boka om. Min fundering är om det finns ett konto som heter Stipendium?

5 SVAR 5
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Är det själva överföringen mellan bankkontona som du inte vet hur du ska bokföra så tänker jag att du har två olika bokföringskonton för dina olika bankkonton? Då registrerar du det som en utbetalning från det ena kontot till det andra.

Eller hur har du bokfört dina fonder?

Återkom gärna med mer information så ska jag försöka hjälpa dig!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Nej jag behöver hjälp med att veta vart jag ska bokföra uttaget som vi har gjort i en automat för att kontanter. Det uttaget blir kredit i bokföringen och nu behöver jag ett motkonto på debet sidan. När vi sen har gjort överföringen från Swedbank och Danske Bank till Nordea så ska jag bokföra om så att uttaget blir bokfört som en kostnad på våra fond konton i bokföringen. 

Okej, beroende på vilken typ av stipendium det gäller så vill jag att du kontrollerar med Skatteverket eller föreningens revisor om det är avdragsgillt eller inte.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jag söker konto i kontoplanen oavsett avdragsgillt eller inte tex något 70-konto och i det fallet behöver jag väl 2st, Stipendium avdragsgillt och Stipendium ej avdragsgillt. 

Hej! 
Du skulle kunna använda konto 7690 för avdragsgilla utbetalningar och 6992 för ej avdragsgilla kostnader.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~